Златната колекция на ОББ представя непознати произведения на знаменити художници


За корпоративните колекции има ред предубеждения и митове. Според популярните представи те се явяват еклектичен асортимент от декоративни платна, подбрани според обзавеждането на офисите. Това, разбира се, отдавна не е така. По-обосновани са вероятно твърденията на изкуствоведи, че в много случаи стойностни произведения, закупени от голяма компания, остават „зазидани“ и недостъпни за поколения ценители. Все повече корпоративни колекционери обаче имат стратегии както за качествен подбор и систематизиране, така и за периодичен публичен достъп до притежаваните от тях произведения. В Нощ/Пловдив 2016 ще видим селекция от Златния фонд на колекцията на Обединена българска банка. Изложбата в Градската художествена галерия в Пловдив се открива на 16 септември – седмица преди старта на фестивала – като един от акцентите в програма „Музеи и галерии“. Повече за изложбата разказват нейният куратор Весела Радоева, за която корпоративните колекции са добре позната територия, и Анка Костова – пиар експерт на ОББ.


ВЕСЕЛА РАДОЕВА, изкуствовед: “Изкуството повишава качеството на работната среда”

Vesela_RadoevaСчита се, че банкерът Дейвид Рокфелер поставя началото на феномена за корпоративното колекциониране на произведения на изкуството – как всъщност една арт колекция работи за имиджа и идентичността на дадена компания?
Един от годишните конгреси на Международната асоциация на художествените критици се проведе през 2000 в Лондон. Участниците в него посетихме множество музеи и галерии, включително и … централата на Дойче банк в Уинчестър хауз. Там  творби на известни съвременни немски и британски автори са изложени в 60-те конферентни зали, а самите зали са наречени на тях. Банката притежава над 50 000 произведения, събрани след 1979. Според ръководството

изкуството е инвестиция в служителите, то е част от фирмената култура

Над 90% от колекцията е изложена в банковите сгради, малка част се пази в хранилища. Създадена е артотека, от която служителите наемат произведения за кабинетите си.В сайта на банката се отварят само шест  подстраници, една от които дава подробна информация за колекцията и връзките с авторитетни художествени институции.

Кои са определящите различия в подхода при създаването на частните и корпоративните колекции?
Частните колекции са резултат от лични предпочитания и представи за художествена стойност. В зависимост от характера на дадената личност те в различна степен са „отворени” за други ценители на изкуството. А корпоративните колекции са предназначени за показване – както в представителните помещения, така и публично в авторитетни галерии и художествени музеи. Ето защо се прави подробна документация, полагат се грижи за състоянието на произведенията,организират се изложби и се издават каталози. Корпорациите представят социално значимия си профил, уплътняват го в емоционален план. Поради факта, че по принцип не се предполага препродажба на произведенията, то инвестиционната гледна точка не е водеща. Изкуството става инструмент за подобряване на резултатите в цялостната дейност, за  повишаване на  качеството на работната среда и за стимулиране на творческата настройка на служителите.

Бихте ли ни споменали някои от по-известните художници, които са включени в изложбата на ОББ „Не/познати“?
Не бих разделила представените автори на повече и на по-малко известни. Условно те са две групи. Атанас Михов, Васил Маринов, Златю Бояджиев, Иван Христов, Константин Трингов, Радомир Мандов, Никола Димитров, Тодор Димитров, Никола Танев,  Наум Хаджимладенов, Харалампи Илиев, Иван Табаков и Деньо Чоканов са сред класиците на живописта, чиито произведения са създадени главно през 30-те години на ХХ век. Останалите творби са от 70-те, 80-те и 90-те години – на живописци и графици, които  активно работят през този период: Александър Поплилов, Григор Първев, Никифор Цонев, Бойчо Григоров, Цветан Радулов, Кирил Станчев, Марко Монев, Йордан Кисьов, Генчо Денчев, Николай Русчуклиев, Иван Попчев, Иваничка Панева, Цвятко Димчевски, Антоний Софев, Веско Велев, Иван Нинов, Христо Стайков, Анастасия Панайотова, Юли Минчев, Зафир Йончев, Борислав Стоев, Златка Дъбова.

Какво ще открием в непознатите платна на познати художници? Има ли примери за неподозирани посоки в тематиките или почерците им?
На този въпрос могат да отговорят единствено зрителите, в зависимост от интереса им към изкуството. За себе си ще кажа, че

избраните произведения ме убеждават за пореден път в таланта и многообразното творчество на българските художници

FullSizeRender АНКА КОСТОВА, PR експерт на ОББ: “Мястото на произведенията не е в хранилищата”

Назад във вековете, банките по време на Италианския Ренесанс често са били патрони на изобразителните изкуства. В този ред на мисли, по какъв начин Обединена българска банка е успявала през годините да остане вярна на своите традиции в подкрепата и съхраняването на българското културно наследство?
Да, наистина, ако обърнем поглед назад, именно банкерите и държавниците са били основните покровители на изкуството.  Днес за такива хора се говори като за меценати – най-кратко казано – хора, които помагат, без да очакват нищо в замяна. Родът на Медичите е един от най-запомнящи се примери, тъй като именно те превръщат Флоренция в един от  центровете на Ренесанса чрез покровителството си над художници и архитекти.
Обединена българска банка, както говори и самото й име, винаги е защитавала идеята, че българското е най-ценно, и в близо 25-годишната й история може да намерим много примери за подкрепа на културата, българските творци и артисти чрез финансово подпомогнати повече от 50 проекта на разкопки с културно-историческа стойност, фестивали като „Аполония“, „Мартенски музикални дни“, а тук, в Пловдив – „Сцена на кръстопът“.

На какъв принцип е съставяна колекцията на ОББ досега? Кой и кога е избирал творбите?
Ако очаквате да кажа, че сме създали линия за корпоративна социална идентичност, наели сме куратори и специалисти, за да я създадем, то тогава ще бъдете сериозно разочаровани. С други думи, принцип – няма.
ОББ е най-мащабният проект за банкова консолидация – именно след тази консолидация, новосъздадената банка приема сградите (някои от които паметници на културата), а заедно със сградите и всичко, което е в тях. Но, именно любовта на служителите към изкуството и  разбирането за  ценности, които трябва да бъдат съхранени , направи така, че  това наследство да е запазено и до днес. Има няколко основни момента, които са важни за създаването й. Единият е ремонтите на сградите, когато колеги решават, че макар и изпочупени и захабени, картини, пишещи машини и документи не трябва да бъдат съсипани и са прибирани в София. Другият момент е, когато колеги в клоновете запазват онова, което намират, макар и в окаяно състояние, на по-сигурно място, знаейки, усещайки, че животът на произведението не е приключил. Отне ни близо 5 години, за да можем да съберем, оценим, реставрираме, застраховаме и декларираме като Колекция нашите съкровища.

Тяхната стойност е както художествена, така и емоционална за нас

Цялата банка участва в този дълъг процес и много се вълнуваме, че най-накрая можем да покажем Златния фонд от Колекцията публично.

Никола Танев - "Балчик"

Никола Танев – “Балчик”

 

Как виждате колекцията на ОББ в бъдеще? Ще се разширява ли тя и с какви произведения?
ОББ подкрепя българското изкуство – нашите „не/познати“ произведения разбудиха и корпоративната любов към изкуството и считам, че след като приключим с цялостната реставрация, ще отправим поглед и към разширяването на Колекцията.

Пловдив е само първата спирка от голямото пътешествие на изложбата „Не/познати“ из България – през кои другите градове ще премине?
Както споменах,

ОББ чества 25 години през 2017 г., когато плануваме Колекцията да бъде показана в София и в още 10 града

(Русе, Велико Търново, Габрово, Плевен, Бургас, Стара Загора, Хасково, Видин, Благоевград, Варна), след което произведенията да се върнат по домовете си – клоновете ни в страната, от които са дошли. Те носят в себе си историята на различни сгради на банката, събития от нашата корпоративна история или лични спомени и тяхното място не е в хранилище, а там, където и колегите, и клиентите ни ще могат да ги виждат и да ги пазят занапред.

Програма “Музеи и галерии” – 23 и 24 септември

Локация 1
ГХГ – Пловдив – Временна експозиция
ул. Княз Александър I 15

23 и 24 септември от 19:00 до 20:00 – представяне на изложбата “Не/познати” от колекцията на ОББ за първи път пред публика

24 септември от 16:00 до 19:00 – Детско ателие в изложбата от Златния фонд на колекцията на ОББ


Общност от предимно не твърде обременени от журналистически навици ентусиасти, мотивирани от силната си пристрастеност към Нощните маршрути, оценили възможността за изява, за срещи с интересни хора и изживяването да усетят "Нощта отвътре".


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg