„Трябва да си уверен. В ролята на фотограф ти даваш на един фестивал много повече от албум със снимки и не е важен само моментът, в който натискаш бутона на апарата, но и всичко, което носиш със себе си – присъствието, настроението, погледът. Искам фото доброволците да знаят, че тази година ще работим заедно като екип върху това да ги накараме да се почувстват сигурни на терен и подготвени да прекрачат собствените си граници с цел да достигнат най-доброто, на което са способни в снимането.“
Днес ви срещаме с Лина Кривошиева – водещият фотограф на НОЩ/Пловдив 2016 и човек, с който е достатъчно да прекараш не повече от десетина минути, за да се запалиш по тънкостите на задкадровия свят.
Лина е възпитаничка на университета за приложни науки и изкуство в Хановер, Германия. Нейна специалност са фотожурналистиката и документалната фотография. Смята, че по принцип фотожурналистиката е потайна професия и когато се занимаваш с нея е по-добре да не се набиваш на очи, защото иначе променяш реалността.„Като фотограф трябва да се стремиш да снимаш това, което се случва пред очите ти, а не това, което създаваш с присъствието си“, обяснява Лина и добавя – „Предпочитам да бъда търпелива и да изчакам раждането на неподправени емоции у хората преди да щракна своя кадър. Затова и се гордея, че снимам събития като фестивалите, защото за мен улавянето на тяхната динамика е нещо много реалистично, чуждо на изкуствената еуфория, която доста фотографи се опитват да създадат умишлено за дадена снимка.“
В портфолиото на Лина Кривошиева фестивалният мотив е силно застъпен. Работила е за Lumix Festival в Германия, който е спонсориран от едноименната серия фотоапарати на Panasonic и годишно се посещава от около 30 хиляди души. На родна почва пък е замесена в отразяването на One Architecture Week, One Design Week, а сега и НОЩ/Пловдив. Последният привлича Лина с възможността да натрупа опит като своеобразен ментор на доброволците, които имат интереси в сферата на фотографията и искат да помагат със заснемането на събитията в нощната програма. „Желанието ми е да успеем да сформираме екип, в който всеки участник да усеща, че неговото присъствие има стойност и се цени, че не трябва да се притеснява, а да има самочувствието как когато отиде да снима някое събитие, той не е просто доброволец, той е фотограф за Нощ-та.“
За да си проправи път това самочувствие, Лина първо е планирала няколко срещи с фото доброволците, по време на които ще им проведе кратко обучение, включващо въведение в историята на фотожурналистиката и фотографията. Надява се постепенно комуникация вътре в екипа да прерастне в обмен на идеи – „Ще разкажа как се отразява събитие в зависимост от неговата специфика (танц, театър, изложба, концерт, литературно четене и т.н), какво прави една снимка интересна, за етапите в подготовката и оборудването, през които трябва задължително да се мине с оглед избягването на стресови моменти. После заедно ще разгледаме програмата на НОЩ-та и ще определим кой от какво се интересува, за да си разпределим задачите.“
Според Лина фотографията, както всяка друга работа, изисква последователност и крайният продукт отразява съвкупност както от различни фази, така и твоето лично отношение и ангажираност. „Няма да уча доброволците как да снимат по учебник или да им обяснявам кое е готина снимка и кое не е. Искам да им споделя най-вече по какъв начин се процедира професионално, когато снимаш. Това означава целият процес преди появата на самите фотографии т.е техническата част по подготовката, предварителният рисърч, как да не пречиш на артистите, които снимаш и в същото време да не се притесняваш да търсиш позиция за най-хубавият си кадър, и разбира се – колко е важен подходът към финалната селекция от кадри, които ще предадеш на своя работодател.“
На тази последна стъпка Лина Кривошиева ще обърне особено внимание, защото иска тя да бъде екипно решение. Идеята ѝ е с доброволците заедно да разгледат и селектират направените снимки от Нощ-та. „Ще им давам примери как се избират фотоси спрямо събитие или ситуация. Ценно е да научат, че
понякога, особено във фестивалната фотография, не трябва да селектираш най-яката снимка, която си щракнал, ами най-подходящата за пресъздаването на мига и атмосферата
В крайна сметка, тези снимки остават. И когато фестивалът приключи, всички хора, които са присъствали на място и онези, които не са успели – те ще усетят случилото се през твоите кадри.“ Отделно Лина обещава, че всеки доброволец ще получи от нея и индивидуален фийдбек за своите фотографии – къде трябва да работи още, кои са силните му страни, върху които трябва да акцентира. Обещава също да натисне здраво фото доброволците, за да изкара наяве най-силното в тях, защото това са я учили в университета – всеки може да достигне връх, стига да изискваш достатъчно.Можеш да откриеш Лина Кривошиева в Instagram или да последваш фб страницата ѝ The Plovdiv Project, която търси чрез изразните средства на мултимедията гледните точки към социалната и културната промяна в града ни от последния век.