Там, от където всичко започва: инициативният комитет на Нощта


Улица Отец Паисий, рано сутрин, малко след девет часа. В офиса на Фондация Отворени Изкуства се събират инициаторите на Нощта: виновниците това събитие да види бял свят в Пловдив. Сред усмивките и сериозната работа, поговорих с Ваня Атанасова, Мария Капон, Краси Линков и Веселина Сариева за това какво е Нощта в началото, какво е тя днес.

За всички началото е емоционално, свързвано с порива, породен от една идея да се направи в Пловдив събитие, което се прави по света в различни формати. Ваня Атанасова е запазила ярък спомен за посещението на Веселина Сариева и разговора им: “Веси дойде при мен след като се беше потопила в Нощта на музеите в Дюселдорф. Силно впечатлена, ми разказа за видяното и усетеното и сякаш и аз го почувствах. Последва един въпрос, който няма да забравя никога: смяташ ли, че може да стане такова събитие в Пловдив?”

И действително с общите усилия на всички Нощта става факт или както Мария Капон сподели: “Като един съвсем млад човек Веси пое нещата в свои ръце, вложи много сърце и, разбира се, с подкрепата и инициативата на Ваня Атанасова и Краси Линков това нещо е много по-лесно, защото те имат експертизата, дългите години работа и познават много добре пловдивчани и духа им. Весито внесе младостта, желанието й да покаже модерна България, модерния българин, модерния пловдивчанин.”

Ако идеята за Нощта бива първоначално свързана с емоция, порив и дори съмнение относно реализацията й, една от най-ценните й страни остава частният й характер. “Нощта се получи без администриране, това не беше задача, спусната от община или други държавни органи, а просто бе една частна инициатива. А и се разви като една много ползотворна връзка между нашето гражданско сдружение и общинското ръководство.” – отбелязва директорът на Градска Художествена Галерия – Пловдив Краси Линков.

След като идеята намира метода за своята реализация, Нощта надминава очакванията на “родителите си”. “ В навечерието на първото издание 2005 никой не знаеше как ще се приеме Нощта, дали ще излязат хората, дали ще дойдат хора от други градове” – спомня си Мария Капон – “Оказа се, че пловдивчани харесват това мероприятие, и българите – над 50 процента от посетителите са гости на града. Пловдив доби този облик, за който всички говореха, но трудно се забелязваше.”

За рамките на България, Нощта на музеите и галериите, изглежда, намира своето естествено обиталище в Пловдив. Ваня Атанасова отбелязва, че в тазгодишното издание на Нощ на музеите в столицата, само нейната галерия е участвала като частен арт-център, с програмата си е привлякла главно млада публика. “Да, националните галерии, те са отворени за публиката, която влиза без заплащане. И много хора отиват само заради това. А Нощта не трябва да бъде само това. Трябва да заведеш децата си, родителите си, да разгледаш, защото имаш тази вътрешна необходимост и нещо конкретно, което да те привлече.” допълва Ваня.

Веселина Сариева се въздържа от това да сподели какво е било в началото Нощта: “Заела съм толкова време и пространство с разказа си за това как се появи Нощта, толкова интервюта, презентации, разговори, хартия и мегабайти.” Весито предпочете да сподели това, което е Нощта за нея сега: “Мултипликация на лицата. Най-точното определение и най-голямата ми радост. Нощта следва естествения си ход от културно към градско събитие и ние се развиваме с нея. Тук, във Фондация Отворени Изкуства, са Ани и Самуил, Райна е асистент на специалния ни проект и тук си ти, Дончо. Активни стават лицата на шейсетте участника в събитието не само в Нощта, но и преди нея чрез подкрепата на БНТ и блога на Нощта. Днес имаме толкова подкрепа – над 40 доброволеца и 4 стажанта, приятели в лицето на Фондация Америка за България, престижни партньори, а и може да си позволим да избираме спонсори в тези натегнати времена, Общината ни помага с организиране на реда и сигурността, готови сме за първи път с планирането и организацията без нерви, това е успех за мен като организатор. Тази година се надявам Нощта да се развие в отделните си аспекти чрез програмите си: първия ден – Mузеи и галерии – елитарна, втори – Kлт. и клуб, ден с уъркшоповете – образавателна, а с вечерната програма – забавна. А за другата година – колекционерите. Въпросът е, че днес Нощта има симпатия и споделена отговорност.”

За директора на Градска художествена галерия Красимир Линков голям плюс на Нощта е пресечната точка, връзката между различни видове изкуство, която се осъществява. “Така поднесени различни видове изкуство привличат публика и любители на изобразително изкуство например, се доближават до видео прожекциите или музиката. Но от друга страна, негативното е, че може би малко се измести акцентът към зрелищното” – счита Краси Линков – “тази година приехме такава политика да акцентираме към основната тема: музеите и галериите”.
В края на краищата всеки записва личния си спомен за Нощта и я изживява по своему:

“Много хора, обединени в името на изкуството: това е много трогателно и изключително рядко. Изпреварихме футбола – хората се чувстват сякаш имаме спортни национални успехи.”

Краси Линков

“Всяка една галерия, музей или независим артист прави своето мероприятие. Най- важното са настроението и хората, усмихнатите лица. В нашето ежедневие, в криза икономическа и културна, това е рядко. Всяка Нощ е едно вдъхновение за следващата”

Мария Капон

“Съвсем като децата се разви този мащабен проект. Както едно дете, когато се ражда и става на пет или на шест години, по същия начин и нашето бебе порасна”

Ваня Атанасова

“Това е един порив и активизъм, който беше подкрепен от основателите на събитието – Ваня, Краси, Мария, от приятелите, от партньорите и се превърна, беше превърната в културна политика на нашата фондация и за целия град”

Веселина Сариева



Общност от предимно не твърде обременени от журналистически навици ентусиасти, мотивирани от силната си пристрастеност към Нощните маршрути, оценили възможността за изява, за срещи с интересни хора и изживяването да усетят "Нощта отвътре".


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg