Две от кураторките на Юбилейната програма – Вера Млечевска и Десислава Димова – разкриват още детайли от “Тъмната страна на Нощта”. Останалото – довечера след седем. Съвет от нас – началото на прехода в “Тъмната страна на Нощта” е добре да започне точно в 19 часа в Евангелската съборна църква на ул. “Лейди Странгфорд”. Там стартира проектът на Рада Букова, който обединява шестте локации. „Прекосяване на пустинята” в 6 етапа ще започне с рецитал на жестомимичен език на Ангелина Кръстева и Деян Славов. След това нека водят интуицията и личните маршрути, които сигурно вече сте попълнили във финалните страници на книжките на “Нощта”!
Как се прави общност от шест локации в различен стил и от различни епохи?
В.М.: Всяка локация си има история, това е нещо, което ни провокира. Гимназията по дървообработване например е построена в духа на Баухаус, което по някакъв начин се свързва и с кино Космос, което е от по-късна епоха, но има чертите на модернизма. Има връзки, които на пръв поглед не са видими, но когато човек се разрови, ги намира.
Д.Д.: Също така търсехме връзката като маршрут. Искахме да създадем преживяване на преминаването от едно място на друго. Има артист, чиито работи свързват всички локации – Рада Букова.
Връзката е и тематична, търсили сме другия поглед към нещата. Повежданото към мистичното, към спиритуалното -неща, от които съвременното изкуство като че ли е избягало. Ние търсим модерния поглед към тях.
В.М.: Културните политики винаги опитват да изведат напред цифри – посещаемост, приходи, колко е важен Старият град например… Гледа се прагматично на изкуството – като ресурс за привличане на туристи и на пари. Ние работим с локации, повечето от които не са приоритетни за културните политики. Те са по-скоро маргинални. Трябваше да покажем, че те са маргинални само за културната политика, която е машина с цифри и материална изгода. Решихме тотално да се отцепим от светските интереси. И да тръгнем в обратната страна – тъмната страна, но в положителния смисъл. Имаме Евангелска съборна църква, разходка на Лъчезар Бояджиев, която ще е свързана със символиката на името Отец Паисий, както и с представянето на улицата отвъд нейното прагматично използване от жителите и културните политики.
Д.Д.: Аз мисля, че една хубава метафора на това, което сме направили, е поезията. От една страна поезията може да бъде много точна и изискваща, от друга страна тя е трудна за обяснение, изисква мобилизирането на друг тип мислене и енергия.
В.М.: Тъй като поезията не е декларативна и крайна и опитваща се да обясни нещата, а ви поставя в ситуация, в която имате страшно много асоциации и опции за възприемане.
Д.Д.: В същото време човек не може да бъде пасивен консуматор на поезия. Или се включваш в поезията или я подминаваш, не я усещаш. По същия начин търсихме този тип ангажимент на публиката с работите на художниците.
Изключва ли вашият подход един опит за по-популярно анонсиране на програмата. Тоест да подчертаем, че сред участниците има носител на Оскар, че участват едни от най-успешните български съвременни артисти, един от големите световни концептуалисти, художници, които представят проектите си по целия свят?
Д.Д.: Аз мисля, че не изключва такава презентация, доколкото това е начин да се привлече първоначално вниманието. Но от друга страна никой от художниците не е работил тук като носител на Оскар или като супер звезда. Всеки от тях се е ангажирал по начин, който му е присъщ. С повечето от тези художници сме работили и преди. Работата ни тук е продължение на една колаборация. Ние не показваме просто произведение, показваме неща, които са специално направени за тук. И сме сигурни , че художниците са разбрали къде търсим да отидем и да заведем публиката. И са се включили в тази игра.
В.М.: Медиите придават друга видимост на едно събитие. Винаги търсят да покажат някой колко е известен. Ние сме ръководени преди всичко от това, че смятаме, че тези художници са изключителни за нас, независимо кой в какъв биографичен ранг се е издигнал.
Д.Д.: В този смисъл да не забравяме, че имаме представители на Задругата на майсторите, наред със световно известните художници.
В.М.: Другото е ,че все пак някаква обща енергия тече в цялото. Това е водещото. Иначе, ако искахме да покажем само някаква звезди, щяхме да се водим от това.
Д.Д.: Но дори най-известните художници сме поканили с по-особена идея. Лорънс Вийнър например сме го поканили с една много нетипична работа за него и супер провокативна спрямо публиката. През 2008 година Вийнър прави произведение по покана на Швейцарския институт в Ню Йорк. Което е порно филм. Той е правил друг порно филм през 70-те като реакция на съдебните мерки срещу екипа на „Дълбоко гърло“ – един от първите порно филми, които предизвикват страшен масов интерес и от страна на интелектуалци и художници, т.е. един култов филм. И през 2008 година Вийнър отговаря на това предизвикателство и прави „Водата в млякото съществува. Който по вийнъровски отговаря на всички критерии, за да бъде класифициран като порно филм. Съществременно обаче няма нищо общо с порното като визуалност, концепция и ефект върху публиката. Типично за автора, силно присъства текстът. Хората говорят през цялото време на доста метафизични и интелектуални теми. Получава се един вид скулптура. Употребата на текст при Винър е скулптурна, той използва думи, за да строи конструкции. Той е един от концептуалните художници от 60-те и 70-те, които се дефинират най-вече чрез използването на текст, на един вид почти конкретна поезия, но с много визуален характер. Същото е отношението и към телата във филма, те наистина са третирани като маса от тела, които създават структура, скулптура. Друг любопитен момент във видеото на Вийнър е това, което използва като глас зад кадър – текст от детска книжка, която е написал за своя внук. Логиката е доколко тази невинност може да се предаде и на тялото, ангажирано в този сексуален акт, поне така аз бих го разбрала. Този филм беше избран за Пловдив като провокация към „Нощта ”в положителния смисъл. Искахме да има и нещо забранено, привлекателно, но всъщност трудно за гледане. Не мога да кажа, че тези 23 минути на филма са най-забавното преживяване. Изисква определен ангажимент. Това е един от примерите за това как сме търсили художниците, как сме разбирали Нощта като контекст и какъв тип ангажимент сме искали да построим.