Приказка на четири колела

Пловдивчани в Бойково, някъде 1924-1925 г.


Григор Христев, гл. експерт в Държавен архив-Пловдив

Приказка на четири колела ще бъде разказана в “Нощта” на тези, които ще преминат по улица “Кракра”. Държавен архив – Пловдив ще проследи историята на автомобила в България – от неговото първо появяване, та чак до днес. В разговор с Григор Христев, главен експерт в Архива, успяхме да предвкусим къде по-точно ще ни отведе приказката.


Булгаррено 8, 1968-1970 г.

Булгаррено 8, 1968-1970 г.

Кога започнахте да пишете “приказката на колела”, която ще разкажете в “Нощта на музеите и галериите”?
В края на 2013 година при нас се зароди идеята да направим една изложба за развитието на автомобила в Пловдив, тъй като досега тази тематика е много слабо залегнала както в музеите, така и в архивите. Работното заглавие на изложбата е „Приказка на колела – пловдивските пътища на автомобила“. Ще разгледаме появата на първите автомобили в Пловдив, развитието на автотранспорта и  значението му както за бита на хората, така и за икономиката на града. Ще разгледаме развитието на автомобилни дружества, на таксиметровия транспорт, на градския транспорт, на извънградския транспорт, появата на първите автогари в града, автомобилни състезания и други такива значими за Пловдив и за историята му факт,и свързани с автомобила. Ще покажем развитието на 

първия български автомобил “Булгаррено”.

Той бил производство на смесено дружество между българската фирма “Тексим”  и френската “Рено”. В средата на 60-те години основават завод в Пловдив, но той просъществува само няколко години. По разпореждане на партията бива закрит, за да могат  съветските машини “Жигули” и “Лада” да бъдат внасяни в България за сметка на западните.  Тогава имаше друго отношение към западните страни. По спомени на работници и инженери, които чета тук, в архива, този автомобил бил доста сполучлив модел и не е бил скъп за бита на българина. С няколко годишни заплати е могло човек спокойно да си вземе такъв автомобил. Но, за съжаление, производството му е спряно.
А запазени ли са архивни снимки на този модел на Булгаррено?

Спортно купе Булгаралпин 1968 г.

Спортно купе Булгаралпин 1968 г.

Да, има запазени снимки. Три модела са произвеждани в Пловдив. Като спортния модел “Булгаралпин”, така и два модела на “Булгаррено”.
От ваш личен интерес по темата ли се зароди идеята за тази изложба?
Спонтанно между колегите се  зароди идеята да разработим темата. Косвено се подбуди от изследването  на Иван Колев, което също ще бъде преставено в “Нощта на музеите и галериите”. Миналата година авторът гледаше документи при нас. Зададохме си въпроса защо пък да не запознаем пловдивчани с тази част от историята на града. Започнахме да търсим какви документи са налични за автомобила в града. Решихме, че не само външни лица трябва да изследват тези документи. Ние самите трябва да сме наясно със собствената си история и да я покажем както на пловдивчани, така и на гостите на града. Това е много любопитна и атрактивна част от нашето минало.
С какво книгата на Иван Колев „Историята на автомобила в Царство България 1896-1946“ е интересна за читателя?
Тази книга е издадена през 2010 година. Иван Колев е един голям ентусиаст, който от дълги години се занимава с историята на автомобила в България. Дядо му е бил

един от първите състезатели в България,

също носещ името Иван Колев. Авторът на книгата прави един обширен преглед на развитието на автомобила – от появата на първия автомобил до 1946 г. Тук  са засегнати почти всички части от този пъзел, от тази част на историята на България – автомобилни дружества, автомобилни състезания, значими шофьори – както мъже, така и дами, автомобилни курсове… Почти всички марки автомобили, които тогава са се карали, присъстват с фотоси в книгата. Има много интересни реклами за закупуването на автомобили. Той ще бъде тук по време на изложбата и се надявам да покаже нещо ново, което е открил за българския автомобилизъм.

Lotaria

Пловдивчанин с награда от лотарията, около 1962 г.

Споменахте, че автомобилите са били лесно достъпни за българина. Били ли са белег за неговото благосъстояние или повод за съревнование?
Разбира се. 

Първият автомобил в България

го купува един чех, Август Шедеви. Той е имал железарска работилница в София и през 1896 г. купува един френски автомобил, много първобитен от наша гледна точка, който след два дни се разваля. Две години след него шведският посланик в София купува същия автомобил. За Първия български шофьор може да се смята един господин от Радомир. Казва се Петър Китов. Това се случва 1905 година. Това е рождената година на професионалния български автомобилизъм. Догодина стават 110 години от българската следа в автомобилния транспорт. Разглеждайки документите, не може да се каже точно кога се е появил първия автомобил в Пловдив. Предполагам, че две-три години след появата на автомобил в София и тук вече има граждани, които притежават луксозни за времето си автомобили. В града е имало голямо негодувание от гражданите, понеже автомобилите били доста шумни, а и изяждали хляба на файтонджиите. Дотогава това било единственият начин за превоз в града и околностите. Стигало се е до

ръкопашни битки между шофьорите и файтонджиите.


Avtomobili1А кога се появява общественият транспорт в града?
Първата извънградска автобусна линия била Пловдив – Станимака (Асеновград). Това става през 1908 г. Купени са няколко английски автобуса, доста сполучливи за времето си. И така се осъществява този транспорт. По-късно се появяват линиите Пловдив – Карлово, Пловдив – Казанлък, Пловдив – Сопот. Градският транспорт в Пловдив може да се каже, че доста късно  се появява – едва в началото на 30-те години . Първата линия е била от централна жп гара през улица “Иван Вазов”, площада, главната, моста на аптека “Марица” и гара Филипово. Маршрутът е свързвал двете ЖП гари. Това е първата вътрешноградска линия.
До кога да притежаваш автомобил е било белег на просперитет?
То и сега е белег на просперитет. Зависи от марката на автомобила. Винаги добрият автомобил е белег благосъстояние за всеки човек.
Днес в Пловдив има изложения на ретро автомобили, ретро ралита тръгват от тук. Означава ли, че Пловдив има ценителска традиция по отношение на автомобилите?
Това е по-скоро проява на любов към ретро автомобилите. Да притежаваш ретро автомобил е белег на благосъстояние. Все пак е изключително трудно да се поддържа такава машина, най-малкото защото няма части. А и никак не е евтино. 

Успяхме да се свържем с един притежател на ретро автомобил.

Той ще го предостави за изложбата и това ще накара публиката да се потопи още по-силно в атмосферата, която се опитваме да създадем.
А вие самия карали ли сте ретро автомобил?
Не, за съжаление. Със сигурност ще бъде невероятно удоволствие.

Таксиметровата пиаца в Пловдив на Джумаята, 1930 г.

Таксиметровата пиаца в Пловдив на Джумаята, 1930 г.

Таксиметровата пиаца в Пловдив на Джумаята, 1930 г.Таксиметровата пиаца в Пловдив на Джумаята, 1930 г.


ДЪРЖАВЕН АРХИВ – ПЛОВДИВ

ул. “Кракра” 11

13 септември

19:00 – 20:00
Приказка на четири колела. Пловдивският път на автомобила” – откриване на изложбата  

20:00 – 21:00
Среща-разговор с Иван Колев, Автор на книгата: „История на автомобила в Царство България 1896-1946“

21:00 – 23:00
Лекции за изложбата и за автомобилизма в Пловдивско



Мина известно време откакто за първи път имах възможност да погледна Нощта отвътре, отвъд еуфорията и приказността на пловдивските музейни нощи, и да разбера колко дълга всъщност може да бъде една Нощ за нейните организатори. Любовта ми към изкуството във всички негови форми, най-вече към визуалните, и непрестанното любопитство, което ме кара непрекъснато да задавам въпроси, намери най-накрая място за изява тук в този блог. Така артистичното ми его спи съвсем спокойно всяка нощ, разбира се с две приятни изключения през септември.


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg