Тазгодишната „Нощ” има удоволствиeто да включи в програмата си едни от най-качествените фестивали отговарящи за формирането на съвременна визуална култура в България – Sofia Design и Sofia Architecture Week. За разговор относно участието им в „Нощта”, целите и приоритетитеим, разговаряме с Бойка Огнянова, Програмен Директор на Sofia Architecture Week и Бояна Гяурова, директор на Sofia Design Week, както и с Кирил Златков, куратор на една от най-посещаваните изложби в дизайнерския форум – „Нова българска типография”.
Бойка Огнянова–Програмен директор на фестивалаSofia Architecture Week
Какво е Вашето виждане за съчетаването на фестивала Sofia Architecture Week с визионерския проект на „Нощ”, 2013? Как се реализира връзката между архитектура и култура?
Sofia Architecture Week е фестивал на платформата за съвременни изкуства и култура ЕДНО. Ние в момента развиваме 4 фестивала: Sofia Architecture Week, който тази година ще се проведе от 22 ноември до 1 декември, Sofia Design Week, който през 2013 г. се проведе от 21 до 30 юни и представя три свои проекта в рамките на „Нощта”, Sofia Dance Week, който се открива сега на 5 октомври и Sofia Contemporary, чието най-ново издание беше през април и май 2013 г. Фестивалът Sofia Architecture Week е международен архитектурен фестивал, който се фокусира върху изследването на връзката между архитекти, град и граждани, особено предвид темата ни тази година – „Град на бъдещето”. Ще поканим за участие архитекти от цяла България, международни такива, както и всички граждани да се включат в нашите проекти. Това има връзка и със съдържанието, което ще представим в „Нощ на музеите и галериите”. Тук ще покажем една университетска работилница с участие на студенти, които създадоха проекти на градска среда като използваха сгради от нея. Със сигурност ще е много интересно на пловдивчани и гостите на града какви идеи могат да се вложат в прекрасни, но изоставени здания. Другият ни проект също има връзка с града. Това е филмът „Усещане за град”, в който 12 човека от различни професии, пол и произход говорят за усещанията си към градската среда. Мисля, че ще бъде интересно за всеки, който има отношение към своя град, независимо дали е от Пловдив или гост на града. Така че ще се радвам много хората да дойдат и да се запознаят с дейностите на Sofia Architecture Week. Проектите, които представяме, са от фестивала ни миналата година, чиято тема беше именно „Архитектура търси култура”. Нашата задача миналата година беше изследователска – по какъв начин културата използва своите пространства, от какви пространства има нужда, по какъв начин различните професионалисти в своите сфери – дали са театрали, артисти, режисьори, скулптори, всякакви хора от света на културата – използват пространствата, независимо дали интериор или градска среда – това може да се види в показаните проекти. Връзката зависи от специфичната дейност, която се развива, но със сигурност това не е само архитектурна тема.
Кои са хората, участващи в проектите на фестивала? Какви са те по професия, какво е тяхното възприятие за архитектурата?
Проектите, които показваме в рамките на „Нощта”, са свързани не само с архитекти, градостроители, урбанисти, интериорни дизайнери, но също и с хората, които работят в областта на културата и с това, което фондация „Отворени изкуства” прави. Макар че основна част от участниците са архитекти, нашата публика е много по-широка и се надявам темата ни тази година „Град на бъдещето” да въвлече повече активни граждани.
Каква е възпитателната функция на фестивала?
Всеки един от фестивалите на платформата ЕДНО има много силна детска програма – това е Kids-секцията. За трета поредна година във фестивала Sofia Architecture Week развиваме изключително интересна детска програма, всяка година провеждаме детски работилници. Подготвяме един проект, който се казва „Обратно на училище” – това е посещение на архитекти в училища, където те работят заедно с децата по конкретната тема на фестивала, тази година темата е „Как децата си представят бъдещето на града” и представяме резултатите в рамките на фестивала, докато тече самият фестивал. Тази година това са два уикенда в края на ноември, когато ще имаме работилници, обърнати към деца от различни възрастови групи – от по-малки до тийнейджъри. Друг много силен образователен проект, който тази година ще проведем за трети път, е университетската работилница, в която ще каним студенти от различни университети да се включат по дадена тема. Всъщност, това е и един от проектите, които ще представим и в „Нощта” тази година. Ние даваме възможност на израстващото поколение да работи със своите преподаватели и с международни професионалисти в тези области, миналата година това бяха участници от Сърбия, Естония, Холандия. Тази година ще се постараем отново те да имат досег до големите имена в областта на архитектурата.
Как, мислите, ще повлияе „нощната” Ви демонстрация на пловдивската публика? Можем ли да говорим за децентрализация на културното съдържание извън столицата?
Участието ни в „Нощта” е повлияно от няколко неща. Едното е възхищението, от това, което фондация „Отворени изкуства” прави, смятаме, че е изключително качествено като съдържание и се радваме да участваме. Също така бихме искали да запознаем пловдивската публика и гостите на града от цялата България и чужбина с това, което нашите фестивали правят. Вярвам, че много от тях са запознати, но и че ще привлечем нови публики с участието си в „Нощта”. Представяме проекти, които са лично наши – това са проектите на Design Week –„Нова българска типография” на Кирил Златков, проектът куриран от Вики Книш, който събира от цял свят илюстрации на детски книжки, и Architecture Week с нашата университетска работилница – искаме да покажем най-доброто от българската сцена пред публиката на „Нощта”. Другата причина, поради която участваме, е, че вярваме, че качествено културно съдържание трябва да се представя в цялата страна, а не само в София, така че ще започнем усърдно да работим и в тази насока, а Пловдив е отлична сцена за това. Това е свързано и с провеждането на фестивала Sofia Architecture Week в града през тази година от 22 ноември до 1 декември.
Ако продължим темата „Усещане за град”, бихте ли описали усещането си за Пловдив?
Усещането ми за Пловдив е изключително топло – много е гостоприемен, има свой характер, има своя история. Изключително приятно е човек да е посетител и да работи с неговите обитатели, така че ще се радваме все повече да работим на местната сцена, с културните организации, архитекти, с Общината т.н. Очакваме ви на 22 ноември за откриването на Sofia Architecture Week!
Бояна Гяурова – директор на фестивала Sofia Design Week
Как премина „Балканската среща” в тазгодишното издание на фестивала Sofia Design Week?
Много добре. Фестивалът се проведе за пети път, а идеята на кураторския екип, да се концентрираме върху Балканите, беше много добра. Запознахме се с интересни хора от региона, които работят в тази сфера и в момента си общуваме активно. Ще видим дали в бъдеще това ще има отражение, дали ще има някакви съвместни проекти между тези фестивали, дизайнери, артисти. Надявам се да е така. Тепърва предстои да се развиват тези връзки – това беше една първа среща между важни дизайнери и организатори на такива събития в региона.
Как се получи диалогът между хората професионалисти в сферата на дизайна и любителите, които силно симпатизират на този бранш?
Нашият фестивал има различни насочености – има форум, който е предвиден предимно за професионална аудитория. Тази година освен основния форум, който е с международни лектори, направихме и такъв, посветен на балканската тематика. Приятната изненада на него беше, че основните посетители бяха студенти и хубавото е, че те не се срамуваха да задават въпроси, практични въпроси от сорта: „Как бих могъл да участвам във вашия фестивал?“, „Какво трябва да направя?“, „Къде да уча?“ Неща, за които международния форум е малко по-тежък, тъй като имената, които идват на него са наистина много големи и някак си е трудно да питаш. За другите хора, които не се интересуват толкова професионално по темата, имаше изключително много изложби. Те бяха на много високо ниво от гледна точка на това, че са наистина изложби, които показват много добър кураторски подход. Обхващат широка тема и показват много разнообразни предмети, изображения, произведения и т.н.
Тази година прави впечатление, че детската програма беше изключително силна. Каква е целта – по-скоро образователна, или по-скоро развлекателна? И как децата откликнаха на различните дейности?
Още от самото начало на фестивалите на ЕДНО за нас е много важно да има и детска програма. От личен опит знам, че в музеите извън България винаги има детска секция – предложения за деца. Тук в България това доста се пренебрегва, а ние смятаме, че е правилно да се работи и в тази насока, още от малки децата да получават неформално образование и възпитание. Искаме по един приятен начин да им покажем света на дизайна на книгите, да ги въвлечем, да им стане любопитно. Затова винаги каним хора, които работят много добре с деца и които са специалисти като Вики Книш, която е куратор на детската програма тази година. Направи две много готини изложби, като една от тях идва сега за „Нощта“- тя включва най-различни илюстрации от детски книжки, впечатляваща е, защото картинките, които могат да се видят са събирани няколко месеца от различни художници по цял свят. Мисля, че беше изключително позитивно приета тази програма, както от родителите, така и от децата.
Какво мислите за децентрализацията на културата в България и конкретно за изместването на част от големите културни мероприятия извън столицата?
Смятам, че това е една логична следваща стъпка, след като в последните години всичко беше концентрирано в София. Смятам, че това е нещо, което трябва да се случи и ние вече официално обявихме, че Sofia Architecture Week 2013 ще се проведе в Пловдив, именно под влиянието на тази тенденция – децентрализация на културни събития.
А какво ще видим в „Нощта“? Кои изложби?
Ще видим изложбата „Нова българска типография“ с куратор Кирил Златков. Тя представя работата на над 20 различни български дизайнери…. Изложбата за мен дава един много добър поглед върху това, което се случва в тази област в България. Това, без да се осланям на статистически изследвания, беше изложбата, която предизвика най-голям интерес сред публиката, тук в София, защото може би подобна изложба не е правена досега. Има интерес към българската писменост, за това как различните дизайнери работят с нея и тъй като бяха включени много български автори, съответно всеки един от тях привлече много публика.
Освен с тези две изложби в artnewscafeще се включите и с изложбата „I am Good, I am Great, I am Wonderful” на Веселина Николаева.
Веселина Николаева е един от интересните български фотографи в момента и това е проект, който тя е направила в един холандски квартал, в който мисля и е живяла. Направило й е впечатление как хората са разделени – живеят сами, изолирани от самото общество и тя решила да направи фотографски проект чрез портретни снимки на жителите. Интересният подход е, че след това е събрала тези портретни снимки във вестник, в който е описана ситуацията – гетото и въобще проблемите на емиграцията и адаптацията на едно ново място. Дизайнът на самия вестник е много интересен – той е правен в Постудио и предава тематиката на проекта. Трябва да се види на живо, което може да стане в artnewscafe. От една страна ще бъдат окачени портретните снимки на авторката, от друга страна ще има вестници, които ще могат да се взимат от всеки, който има интерес.
Какво очаквате от гостуването си?
Среща с нови хора, среща с бъдещи автори, които бихме могли да представим, куратори, с които би било интересно да работим в бъдеще и разбира се, да видя останалата част от програмата.
Кирил Златков – куратор на изложбата „Нова българска типография”
Какво е дизайн културата за Вас? Как започнахте да се занимавате с дизайн? Откъде черпите идеи и вдъхновение?
Дизайнът във всичките му проявления е сборът от намеренията и реалните действия на различни по образование и естетически виждания хора, искащи да се направи животът по-красив и по-удобен. Започнах да се занимавам с дизайн, защото заобикалящата среда ме вълнува. Бих изработил всеки дизайн продукт, главно в печатните медии, стига да имам адекватните време и сили. Вдъхновява ме историята на изкуството, изкуството днес и добре направените книги.
Бихте ли описали как протича процесът на осъществяване на един Ваш проект? Откъде започвате? Скици, рисунки, проучване…?
Винаги започвам с рисуване и много скици, също и много интернет, плюс книги по съответния въпрос. Mного важна част е директният контакт с клиента, винаги, когато е възможно – това предпазва от грешни и излишни движения на мисълта и ръцете.
Мислите ли, че дизайнът като култура и феномен, може да се причисли към съвременното изкуство?
Дизайнът не е изкуство. Най-важната разлика е първоначалният мотив на автора, в изкуството той е нетърговски. Изкуството е неутилитарно. Съвременният дизайн и съвременното изкуство имат много общи визуални прилики, както във всяка епоха. Може да се каже, че в наши дни бързината и леснината се смятат за безспорни качества, както на работния процес на дизайнерите и художниците, така и на възприемането на произведенията им. Това не е нещо лошо, но е леко тъжно, защото притъпява чувствителността, нерядко поражда тъга по преждевременно остарели произведения и идеи. Днес информацията за произведението (или събитието) измества смисъла и ролята на самото произведение, информацията става водеща по важност. Oгледайте се около „Нощи на музеите и галериите” – огромна посещаемост в конкретните дни, а след това – тишина и забрава.
В тазгодишното издание на SofiaDesign Week, Вие бяхте куратор на изложбата „Нова българска типография”. Как се случи това? Разкажете ни за авторите, творбите, които ще видим и тук в „Нощта”.
Кураторската ми работа е пряко продължение на всички мои останали дейности. Поканата да бъда част от кураторския екип на SDW е нещо много важно за мен. Познавам и следя развитието на графичната и шрифтовата култура у нас и по света. Успях да събера голяма част от значителните автори, използващи и обогатяващи типографията в България. В изложбата участват и дизайнери, работещи извън страната. Тази изложба е обзорна, включва различни поколения. Eто авторите, които са в експозицията: Проф. Тодор Варджиев, Доц. Илия Груев, Божидар Икономов, Иван Христов (Fontan2), Велина Мавродинова и „Студио Ентусиазъм”, Димитър Трайчев, Филип Попов, Светослав Симов (Fontfabric), Вероника Славова и Александър Неделев (Typedepot), Красимир Ставрев (Punkt), Милена Вълнарова, Иван Филипов, Косьо Кокаланов, Васил Кателиев, Йордан Желев, Kрасен Кръстев, Михаил Михайлов, Нора Караламбева, Ани Петрова, Радостин Пешев, Райчо Станев (Nagledna), Кристина Борисова.
В интервю споменавате, че е било много важно, тази изложба да се осъществи. Защо?
Защото за всички хора – и автори, и публика – са важни реализираните неща, нещата, които виждат „бял свят”. Всеки има намерения и идеи, но това не е достатъчно. Ние, българите, имаме много специфични проблеми на писмеността и графичната култура. Имаме и собствена азбука, която се различава от руската кирилица. Това е проблем, по който се готви мащабна кампания, за която скоро ще се чуе. Често можете да чуете, колко много се гордеят българите с кирилицата, как това е нашият най-значителен принос в световната култура и куп подобни, най-малкото дискутируеми твърдения, a у нас няма дори браншова организация на хората, които се занимават с типография и шрифтов дизайн. Повечето автори имат различни виждания за вида и ролята на българската кирилица, a също и за сериозността, значението и успеха на собствените си произведения. Проблемите на българския шрифт и графична култура се нуждаят от много повече публичност, внимание и уважение, защото засягат всички българи. Това касае истината за националната ни идентичност. Изложбата „Нова българска типография” е образ на надеждата, че има хора, които се грижат съзнателно за съвременния естетичен вид на нашето слово и графична комуникация.
Как се развива визуалната култура в България ?
Стихийно зле, но има и обнадеждаващи тенденции.
Sofia Design Week e фестивал,който се провежда на различни локации, на територията на столицата. Мислите ли,че ще бъде добре, ако „седмицата на дизайна” посети и други дестинации в България?
Разбира се! Правим каквото можем по въпроса. След Пловдив, “Нова българска типография” ще се покаже от средата на октомври в Градската галерия”Борис Георгиев“ във Варна, а изложбата “Букурещкият Хайд Парк” ще се покаже в Габрово, има и други планове…
Нощна персона ли сте и имате ли очаквания,за това как ще протече „Нощта” в Пловдив?
Очаквам да е най-хубавата „Нощ” до момента.
Автори: Ханна Марушчак, Василена Панчарова, Валентина Средева
<stron