Къде е инфо пунктът?


Всяка година „Нощта” обособява своята „гореща точка” за информация относно различните дейности по време на фестивала. Тази година обаче „горещата точка” точка изглежда впечатляващо! Инфо пунктът на „Нощ”- 2013 е с изключително съвременен дизайн и буквално отразява приятната есенна пловдивската среда с напълно огледалната си повърхност. Освен това обектът е напълно независим енергийно, благодарение на монтирания слънчев панел на покрива, а и е заобиколен с интересни дървени конструкции формиращи приятен „двор” за размяна на информация или за кратка почивка. Отговорни за тазгодишната направа на „инфо точката” са „Студио 8 ½”, ето какво споделиха Владо и Тони, част от екипа.

Кой действа по инфо пункта в момента, кой измисли идеята и какво ще представлява той?

Владо: Измислен е от нашето студио –  „8 ½„. Ние работим по концепцията и по самия проект, техническата му част и изпълнението. За съжаление, все още изпълняваме всичко сами. Иначе организация „EcoCentric Foundation” кандидатства с проект за еко павилион и по този начин получихме съфинансиране. Още в началото направихме една доста груба сметка и установихме, че няма как да се справим с наличните средства, затова потърсихме сътрудничество с тях. Оттам нататък те намериха още други организации, които също помагат в търсенето на съфинансиране. Едно от момичетата е стипендиантка към организацията „майка”, която отпуска средствата.

Колко време ви отне да измислите концепцията?

Владо: По принцип измислянето на цялостната концепция е най-сложното нещо. Детайлите са доста специфични. Работим така, че всеки един от нас дава идеи, обмисляме ги – сутрин ставаме с едни хрумвания, вечер си лягаме с други и така, докато се избистри една идея, след това в процеса на работа се променя няколко пъти. Особено в практическата конструкция поради бюджета промени се наложиха няколко пъти, но като цяло идеята беше за един огледален павилион. За съжаление, той няма да е изцяло огледален, защото в Пловдив ни отказват да изпълнят детайлите, които са необходими. Никой не иска да се нагърби с тези неща, защото са прекалено сложни, а когато се стъпи извън обикновеното е трудно да се намери помощ. Идеята беше този огледален павилион да има пространство около него, което да е с райграс и да играе ролята на оазис. Ще имаме още и дървена конструкция, на която ще са опънати конопи и въжета, за да стане една препратка към стари български традиции. Павилионът ще се захранва от слънчева енергия, ще има две батерии, които ще сложим на покрива. Той ще бъде изцяло енергийно независим.

Колко ще е голям и какви ще бъдат основните му функции?

Тони: Получихме пълна свобода за направата му от фондация „Отворени изкуства”, за което сме много благодарни. Главната му цел е да информира, големината му е 1.50 на 1.50 метра, около 3. 60 е висок и прилича на стъклено кубче или по-скоро кристалче, защото покривът му е с по-нестандартни сечения. Вътре ще има място, където да се складират всички брошури, врата и място за сядане.

Ще има ли някакви атракции около самия инфо павилион?

Владо: Идеята, която гоним е да не бъде просто стъклена кутия, която се затваря вечер и се отваря на другата сутрин, а да има междинно пространство, което да бъде едновременно вътре и вън. То ще бъде ограничено с една имагинерна мрежа, която не го отделя от външния свят, а в същото време прави пространството по обособено и интимно, където се получава едно размиване на границите и реалността. Имаме от едната страна въжета и града, от другата страна имаме павилион, който обаче е огледален и отразява същата тази среда и се получава метафоричен диалог с града и с околното пространство. Реално това е най-ценното нещо в този павилион. В райграса ще направим места за сядане – столчета, масички, това ще е място, което ще накара хората да се спрат, а не просто да преминат и да си вземат брошура. През другите години инфо  пунктът е бил типичен, а тази година ще направим среда, която да предразполага хората да останат. Мястото ще е нестандартно и неочаквано за тази част на града. От светлините и сенките, които създава градът, павилионът ще изглежда по различен начин.

След като свърши „Нощта”, павилионът продължава своята мисия. Какво ще се случи с него?

Владо: Идеята на организация „EcoCentric” е павилионът да е пътуващ , те все още не са уточнили на какви локации ще се поставя. Самата функция е вътре да се складират брошури, свързани с еко образование и зелени училища и пак да е обособен пункт, който да дава информация в екологична насока. За тази цел сме го създали лесно сглобяем и преносим – колкото е възможно за такъв обект. Ценното от една такава огледална конструкция е обективизма на нейното отразяване. Ако се постави в гора, той просто ще се разтвори и ще изчезне в зеленината, ако го сложим в Капана ще се проектират неговите фасади и т.н.

Досега занимавали ли сте се с нещо подобно?

Тони: Не, досега не сме имали такъв проект.

Кое ви беше най-трудно в организацията?

Тони: Трудността дойде, след като започнахме да поръчваме материалите, на няколко места ни отказаха да изпълнят желаните детайли, особено за огледалата. В един момент, човек има идея в главата, но реално няма кой да я изпълни – оттам идват повечето трудности, не от техническата част. Финансовата част също е проблем. Ако имаше стабилно финансиране, тези проблеми биха се решили. Получават се спънки и ни се налага да правим компромиси, които ще се отразят на цялостната визия на павилиона. Няма кой да се съгласи да изпълни тези детайли в Пловдив, въпреки че не е невъзможно. Добре, че имаме приятели, които се занимават с такива неща и намираме кой да ни помага.

Как според вас ще реагират хората на павилиона?

Владо: Нямам представа, нашите проекти винаги са били приемани доста разнополюсно, някои много ги харесват, други не ги приемат. Сигурен съм, че реакциите отново ще бъдат двустранни. Но все пак това е инфо  пункт и идеята му е просто да дава информация на хората, не е музей, а целта ни е да покажем, че това е част от архитектурата. Иска ми се да има все повече подобни фестивали, като например „Sofia Design Week”, които започнаха да виждат „хляб” в това нещо. В цял свят тези павилиони са много широко застъпени и една ниша, която е неизползвана в България. Дори само един такъв нестандартен павилион, би привлякъл определен процент хора в събитието, което той рекламира – независимо „Нощ на музеите и галериите” или някоя еко инициатива.

Локация 0

„Инфо пункт“ – проект на „Студио 8 ½“

ул. „Станислав Доспевски“



© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg