Янина Марко – мениджър на австрийската “Нощ”: Най-голямото предизвикателство е да не си позволяваш да стъпваш в капана на рутината…”


Как започна “ORF-Long Night of Museums”*? И кой поде инициативата?

“ORF – Нощта” стартира благодарение на Австрийската Медийна Корпорация (ORF) през 2000 г., в четири австрийски града – Виена, Грац, Линц и Инсбург, със 115 участващи музея. Хората имаха възможност да закупят специален билет, който им даваше възможност да посетят неограничен брой музеи във времевия интервал между 18.00 и 01.00 часа. През първата година преброихме повече от 50,000 посещения.

Кои бяха вашите концептуални партньори? Кои институции помогнаха за организирането на събитието?

Имаме спонсори и основно регионални партньори. Разбира се, самите музеи помагат като организират специални събития и атракции за „Нощта”, но като цяло концепцията и организацията се правеше и се прави единствено от ORF.

Как оценявате приноса на събитието към културното развитие на градовете? КакORF – Нощта” се вписва в културните политики на регионално и национално ниво в Австрия?

ORF – Нощта” се превърна в основно културно събитие за цялата страна и това допринася много за подобряване общия имидж на музеите, както и за привличането на нови социални групи в тях.

Кое е най-голямото предизвикателство пред вас като организатори?

Най-голямото предизвикателство е да не си позволяваш да стъпваш в капана на рутината, а напротив – да останеш иновативен и да разработваш нови подходи за привличане на различни целеви групи. Преди няколко години, например, създадохме специална игра за деца: в „Нощта” те събираха пропуски от музеите, които са посетили и накрая, в зависимост от това колко пропуска имат, получаваха подарък.

Какви бяха очакванията ви от първото издание на „Нощта” и до каква степен те се сбъднаха?

С повече от 50 хиляди души и 115 музея в четирите града, очакванията бяха многократно надминати. Проучване проведено в „Нощта” показа високата оценка на публиката: 88% от анкетираните оцениха „ORF – Нощта” като добра и много добра, а 96% изразиха желанието си за повторна инициатива догодина.

Как се промени събитието през годините?

„ORF – Нощта” сега се организира из цяла Австрия, с повече от 700 участващи музеи, както и в нашата западна съседна страна – Лихтенщайн. Осигурен е специален обществен транспорт на национално и регионално ниво. Посетителите са повече от 400 хиляди. Така събитието се превърна в най-голямата културна проява в цялата страна.

Сещате ли се за един проект, с който особено да се гордеете?

Да, всяка една „ORF – Нощ”!

– Какви са бъдещите Ви планове и очаквания за „Нощта”?

Ще продължаваме напред, ще се развиваме и усъвършенстваме с всяка изминала година. През 2014 г. събитието става на 15 години и още от сега сме в творчески процес по измислянето на нещо ново, нещо специално.

– Имате ли впечатления за „Нощта на музеите” в други държави?

Разбира се, наясно сме, че основната концепция, идваща от Берлин, вече се е разпространила из цяла Европа, та чак и отвъд океана в страни като Аржентина, Доминикаската Република и Канада.  Има разлики естествено. В някои страни – например Франция – входът е изцяло свободен.  На фона на това световноизвестно събитие, ние сме горди, че най-вероятно сме единствената обществена медия, която не само насърчава „Нощта” като реклама, но и я създава като организация.

*ORF-Long Night of Museums – австрийският еквивалент на “Нощ на музеите и галериите”; абрвиатурата ORF (Österreichischer Rundfunk) е запазена марка за австрийската национална обществена медия

 



© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg