Заместник-кметът по култура Стефан Стоянов в разговор за „едно от знаковите събития на града” – „Нощ на музеите и галериите – Пловдив”


Интервю със Стефан Стоянов, заместник-кмет “Култура, образование, туризъм, иновации, развитие и европейски политики” в Община Пловдив

Какво е значението на „Нощ на музеите и галериите – Пловдив“ в годишния културен календар на града и как позиционирате събитието в национален мащаб?

„Нощта” успя да изгради свой много характерен облик през последните години и с радост мога да кажа, че това е едно от знаковите събития на града. Фестивалът е разпознаваем много добре, както в София, така и в България и за това говорят хилядите хора, които идват всяка есен, за да го посетят. За всеобща радост, той продължава да се развива динамично.

Какво печели градът от подобна инициатива? Каквиочакванияима Общината в културен, икономически и социален аспект от провеждането на подобно мероприятие?

Приносите са очевидни, всяко едно добро събитие, което успява да привлече вниманието към себе си от страна на медиите, от страна на публиката, дава сериозна добавена стойност за Пловдив и региона. Освен положителна реклама, градът печели и от хората, които идват, ползват ресторанти и хотели все неща, които носят приходи на Пловдив.

Като погледнем статистиката от последните няколко години, виждаме, че „Нощта” се развива все повече, екипът от организатори си поставя все по-амбициозни цели. Какви са впечатленията Ви за работата с фондация „Отворени Изкуства“ и кои са най-големите трудности и предизвикателства за Община Пловдив като съорганизатор на събитието?

Може би, тук е моментът да отбележим, че Община Пловдив е основен партньор на „Нощта” още от самото начало. Освен с финансова помощ, ние участваме също и с логистична подкрепа и с цялата си инфраструктура. Очевидно е, че няма как събитието, в този си мащаб, да се случи без администрацията, ние отваряме десетки обекти, както галерии, така и музеи, така и общински пространства, за да може да се случи „Нощта”, разбира се, това е в реда на нещата. За да се получи добро събитие, трябва да се имат предвид очакванията на публиката, как ще възприеме тя новия продукт всяка година и разбира се, баланс между средства и програма. Важно е да се прецизира добре, какви са ни възможностите и какво можем да си позволим, за да можем максимално добре да покрием събитието, както от гледна точка на рекламата, така и от гледна точка на наситеност на програмата. Относно работата с „Отворени изкуства” – Община Пловдив работи с много външни културни оператори и имаме добре изградена методика. Интересното при „Отворени изкуства” е, че това е една от малкото организации съставена изцяло от новото поколение, новата вълна културни мениджъри, т.е. подходът е по-различен, но и по-формален, което от моя гледна точка е по-интересно и по-лесно.

Как виждате за в бъдеще развитието на „Нощта” – планове, идеи, перспективи?

Голямото предизвикателство е още другата година, когато ставаме на десет години, трябва да направим нещо специално. Иначе, за следващите няколко години, очаквам събитието да продължи да преминава плавно във фестивал за улични изкуства, нещо, което е любопитно и интересно. Не просто да се отварят повече музеи и галерии, а да се цели създаването на специална програма, това е правилният път. Аудиторията реагира положително засега и вероятно „Нощ на музеите и галериите – Пловдив” ще преминава към този по-широк формат.

За финал един малко неформален въпрос – Вие как прекарвате „Нощта”, имате ли време да се разходите и да усетите фестивалната атмосферата?

Миналата година бях гид на няколко групи. Първо разхождах колегата от София – заместник-кмета господин Чобанов, показах му основните обекти, обменихме опит на терен, както се казва. След това разхождах една група приятели. Всяка година намирам по нещо интересно, което да посетя, разбира се локациите станаха толкова много, че е трудно човек да ги обиколи за една вечер, затова е важно всеки да си направи лично планиране на важните за него обекти.

 



© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg