Стани един от героите в I AM/БАЛАЖ. Разбери как!

Снимка: архив VOX POPULI

Снимка: архив VOX POPULI


I AM/БАЛАЖ е пърформанс-инсталация и социален експеримент, в който няколко семейства събират празните опаковки от продуктите, които консумират в продължение на една седмица. От този амбалаж и личните разкази на неговите потребители започва уникален експеримент, в който може да се огледа всеки съвременен човек и да види отражението си – някъде между рафтовете на супермаркета и търсенето на собствената си идентичност. На 16 септември в зала „Екселсиор” събраните истории ще бъдат представени в този проект за вербатим театър, който надхвърля границите си. Тук визуалната обвивка е задължителният компонент, в който интервютата на хората ще се разположат в зададения контекст. Социално-артистичната акция ще се проведе в диалог между културни оператори, активни граждани и гости на Пловдив. Рада Езекиева и Неда Соколовска разказват за замисъла на „I AM/БАЛАЖ” и разкриват как можеш станеш един от техните герои.


В периода от 21 до 31 август активистите на VOX POPULI ще проведат теренно проучване в Пловдив, за да се срещнат с представители на различни обществени и възрастови групи. Те ще запишат личните истории на избраните участници по темата за продуктите, които ежедневно използват и ще съберат вече употребените стоки (опаковки от храни, лекарства, козметика), които впоследствие ще бъдат включени в инсталацията по време на „Нощта”.

Всички, които желаят да се включат в проекта I AM/БАЛАЖ със своите истории и да събират амбалажа от ежедневното си потребление, молим да ни пишат тук: vox.pop.doc@gmail.com

С нетърпение очакваме срещата с Вас!


По какъв начин ще подберете личните разкази, които ще влязат в основата на проекта ви за „Нощта”? Как ще бъде въвлечена публиката на фестивала в спектакъла ви?

РАДА: Проектът ни I AM/БАЛАЖ, с който ще участваме в „Нощта”, е мултидисциплинарно изследване, социален експеримент, културен хибрид, гражданска позиция, но преди всичко: възможност за разполагане на темата за потреблението в зоната на художествените търсения без оценъчност или догма. В този смисъл, както и при предишните си начинания, екипът на VOX POPULI ще потърси широкоспектърен профил на интервюираните групи. От техните истории ще бъде „построена” сърцевината на инсталацията, която ще се представи на 16 септември. Документалното ангажира към подобен подход. Именно така и публиката може да стане пряк участник в хода на реализиране на целия проект и същевременно да бъде най-точен индикатор за силата на неговия отзвук.

НЕДА: I AM/БАЛАЖ е проект за театрална инсталация, в която ще бъдат изложени, обиграни и обговорени обекти от битовото потребление на няколко пловдивски домакинства.

В продължение на седмица-две нашите „прототипи“ имат интересната задача да събират опаковките от всички продукти, които консумират – от лекарства, през козметика, храни и препарати. Занимават ни изборът, нуждите, историите и пътят на всеки продукт от магазина до кошчето за отпадъци.

Както всеки документален проект, крайният резултат, поантата и посланието не могат да бъдат предварително набелязани. Започваме едно пътуване по траекторията на закупения консуматив, с желание през този път да достигнем до важната тема за съвременния човек в търсене на своята постоянно променяща се идентичност.

Смятате ли, че е по-лесно да се говори за социалните реалности в България чрез избор на екзистенциални теми, каквато е заложената в „I AM/БАЛАЖ”?

РАДА:

Социалните реалности в България могат да бъдат проследени, да се направи опит за преодоляване на тяхната анонимност извън строгата им целева аудитория, ако се насочи вниманието пряко, действено и без цензура.

Не става дума за екзистенциални теми, а за честен и директен прочит на историите, в които всички ние сме въвлечени.

НЕДА: Темата, заложена в проекта ни е толкова екзистенциална, колкото и социална.

Феноменът пазарно общество е сам по себе си социално явление и I AM/БАЛАЖ изследва точно зоните на въздействие на този феномен върху екзистенциалното битие на съвременния човек.

Местоимението „Аз” и глаголът „Съм” са на чужд език. Това търсен ефект ли е? Каква част от онези, които сме, идва от другаде?

РАДА: Ние сме съвкупност от всичко, което е обсег на вниманието ни, от хората, с които общуваме. До голяма степен и точно това често ни затруднява да определим собствената си идентичност, защото изброеното по-горе е изменчиво и несигурно. В този смисъл проектът ни

I AM/БАЛАЖ маркира много важни въпроси

като тези:

„Как грижата за тялото и атрибутите, с които то се окичва, разголва всъщност нестихващата ни нужда от признание и одобрение?”, „Какъв е диапазонът на усилията, които полагаме, за да бъдем припознати към определена социална група?”

НЕДА:

Заглавието е иронично. То е рефлексия на онези процеси на трансформация на езика и неговото глобализиране. Английският е езикът на пазарното общество, универсалният, който необратимо навлиза и в нашата говорима реч.

Без да се опитваме да добавяме оценка на това явление, създаваме една игра на думи, препратка към израза „Ти си това, което консумираш“.

Ще се провеждат ли дебати и разговори с публиката след инсталацията?

НЕДА:  Да, дори и без да планираме такава дискусия, от опит знаем, че винаги в зрителите се появява спонтанно желание за обратна връзка и разговорът възниква от само себе си. Предполагам, че така ще стане и след събитието ни в „Нощта”.

Каква локация сте избрали за сцена на вашия експеримент?

РАДА:

Мястото за I AM/БАЛАЖ е зала „Екселсиор” на централната улица в Пловдив. Това пространство идеално се вписва в нашия замисъл, защото има театрална атмосфера и едновременно с това се намира в търговски център, т.е. носи определени кодове от консуматорския маниер на присъствие и наблюдение.

I AM/БАЛАЖ определяме като инсталация, а не като вербатим спектакъл, макар и тази документална страна със събраните истории от гражданите на Пловдив да е много определяща, но тук визуалната обвивка е задължителният компонент, в който интервютата на хората да се разположат в зададения контекст.

Очакваме непосредствена обратна връзка с публиката след края на представянето, защото в същността си целият ни проект е обърнат към такова социално проучване.

„Всеки е друг и никой не е самият себе си”, пише Мартин Хайдегер. Какви са най-честите реакции, когато реалните хора, които документирате, гледат актьори, пресъздаващи онези, който си мислят, че са? С какво спомага за себепознанието смяната на „опаковката”?

РАДА: Реакции на свян, но и с усмивка. Когато твоята история бива предадена от някой друг дословно и без насилствен артистизъм, това може да предизвика много богат спектър от емоции и все пак: за някой именно този разказ носи харизмата на определени творчески търсения.

НЕДА: Вербатим театърът може да предложи една огледална рефлексия не само на прототипите, представени в него, но и на цялото ни общество, рефлексия на самия живот.

Има ли начин да се запази смисълът на всяка неповторима човешка история от амлабалажа на забравата?

РАДА: Да, когато тя бъде изречена на глас в тъмното пред анонимен слушател и той я отнесе със себе си.

Защо имаме нужда от такъв пърформанс?

РАДА: Защото подобни артистични акции с мултижанров характер могат да бъдат много неочаквани, както за публиката, така и за самите артисти.

На пръв поглед неща, които приемаме като обикновени стоки от бита, които са в наша полза и спрямо конкретни нужди, отвеждат към личностни фиксации.

Ето защо студио за документален театър VOX POPULI с вълнение обявява своята първа социално-перформативна акция в Пловдив!

Проектът ни I AM/БАЛАЖ, финансиран от Община Пловдив, се реализира по покана на НОЩ/ПЛОВДИВ 2017, на които сме благодарни за възможността да разширим зоната на социално-ангажираното изкуство.

                                                    Проектът се осъществява в подкрепа на Пловдив Европейска столица на културата 2019

The current project is conducted in support of Plovdiv European Capital of Culture 2019

Рада Езекиева

Рада Езекиева

Рада Езекиева е програмен мениджър на В/ХОД – платформата за документално изкуство, създадена от Студио за документален театър VOX POPULI в партньорство с Център за култура и дебат „Червената къща”. Интересите ѝ са в областта на културните политики, критиката и тихите, често безмълвни истории на отделния човек. Харесва нелинеарния подход в изкуството като възможност да се обемат паузите, а в тях: най-уязвимото и искрено присъствие.

Неда Соколовска

Неда Соколовска

Неда Соколовска е основателка на VOX POPULI и артистичен директор на В/ХОД. Режисьор по професия и хуманист по призвание, Соколовска търси онези невидими нишки на емпатия и съгласие, които ни свързват с Другия и заплитат мрежата на човешка взаимност – онази защита срещу нарастващото отчуждение, матерализъм и ксенофобия в съвременното общество.


ПРОГРАМАОТВОРЕНИ ИЗКУСТВА”

16.09.2017 г.

ЕКСЕЛСИОР

I AM/БАЛАЖ

 


„Нощта” е онова време-и-място на будност, което успява да пресъздаде най-концентрирано сегашната културна и чувствена идентичност на общността и да задоволи информационно-емоционалните потребности от изкуство и забавление на всеки един от нас. Блогът на НОЩ/Пловдив подрежда, рубрикира и каталогизира най-ярките маршрути за преход през събудения град. Ваня Георгиева е един от редакторите в блога на НОЩ/Пловдив, 2017 г.


© 2010 Open Arts Foundation, Нощ на музеите и галериите - www.night.bg