#ABSOLUTNIGHTS


В един от  гидовете за музикалната индустрия на Европа, австрийският DJ Петер Крудер посочва като най-паметно изживяване в своята кариера предложението да ремиксира „The Wall” на Pink Floyd – албумът, който според него е съвършен и просто не бива да се пипа повече. Днес с чувство за хумор разказва, че първите му изяви, свързани със селектирането на музика, датират от периода, когато все още дори не може да чете имената на изпълнителите, но въпреки това ловко подбира 45-инчови винилови плочи от колекцията на майка си, за да ѝ ги пуска.


Тази есен световноизвестният артист, продуцент и DJ идва у нас и ще зарадва на живо феновете си със съкрушителен за сетивата сет, лавиращ между най-доброто от стиловете електроника, соул, фънк, дийп хаус, джаз, хип-хоп и дъб степ. Датата е 23-ти септември, поводът – партито на Absolut, с което ще се ознаменува дванадесетото издание на емблематичния фестивал „Нощ/Пловдив“, а прогнозата на Крудер: „Винаги се надявам, че следващото участие, на което ще пускам, ще е най-силното в живота ми. И че ще успея да предизвикам онзи перфектен момент, когато музиката и тълпата се сливат в едно и всеки се чувства издигнат чрез звука и вайба, които се разгръщат точно в тази секунда. Това е сред най-великите наслади, които може да преживее един музикален артист.“

peter_kruder_03_by_lukas_gansterer_big_1Петер Крудер започва да се занимава професионално с диджейство в края на 80-те години. Благодарение на своето проникновено разбиране за музиката и нейното създаване, той съумява да обърне из основи електронната сцена, при това на два различни фронта. Прави го първо като част от супер успешния тандем Kruder and Dorfmeister, чийто албум „K&D Sessions“ продава повече от един милион копия по цял свят и е считан за един от най-влиятелните албуми на 90-те. Следващата стъпка нагоре е соло проектът „Peace Orchestra“, посрещнат с не по-малко възторжени отзиви от страна на публиката и музикалните критици. В момента Крудер също работи по нови студийни проекти, които са планирани да се появят наесен и през пролетта на 2017-та. Ако от позицията на уважаван DJ легионер трябва да определи кое е оказало най-голям ефект върху развитието на електронната музика пред последните две десетилетия, казва,  че за него това са технологиите и комерсиализацията на бизнеса. „Когато започвах кариерата си трябваше да пътуваш до различни градове, за да си набавиш определен запис, защото нещата ги нямаше никъде в наличност. Също така, трябваше да се учиш да миксираш две плочи на доста кофти и нестабилно оборудване. Сега можеш да накараш лаптопа ти да прави миксове за теб, а да си DJ се превърна в  доста рентабилна кариерна опция.“

Петер Крудер и творческата му половина Рихард Дорфмайстер всъщност обаче достигат толкова напред в усвояването на миксирането, че изпод пръстите им се ражда чисто ново отличително звучене, което привлича като магнит ценителите на електронната музика заради своята чувственост и дълбока емоционалност. То става популярно под името „downtempo“ и прави още по-големи звезди своите родоначалници, които някак между другото прибавят към автобиографията си бижута от ремикси върху хитове на Madonna, Depeche Mode, William Orbit, Bone Thugs-N-Harmony и Bebel Gilberto.

kruder-poster-night-2016Макар непрекъснато да експериментира с любимите си музикални течения, Крудер признава, че е трудно да определи коя комбинация от стилове носи най-съблазнителен заряд за него. „Диапазонът от чувства, които продуцентската техника „Стена на звука“ на Phil Spector предизвика у мен, може да е равна на емоциите, събудени от деликатния глас на David Sylvian“, обяснява именитият DJ от Виена и допълва – „Музиката е карта към география, която лежи вътре в човешката душа. Там всяка пътека води по посока на сърцето.“ Когато се заседяваме малко повече на територията на тази тема, все пак споделя три конкретни парчета на други изпълнители, които никога няма да му омръзне да слуша: „Scary Monsters“ на David Bowie,My life in bush of ghosts на Brian Eno и “Gone to earth” на David Sylvian. Иначе относно впечатленията му от родната електронна сцена, Петер Крудер не се колебае –

Любимият ми български изпълнител е KiNK! Обичам неговата музика и невероятните live изпълнения, които прави. Ако някога ви да се отдаде шанса да го видите на живо, моля ви направете си тази голяма услуга”

И тъй като през целия разговор с Петер Крудер ни се струва, че от плеядата стилове пренебрегнахме един конкретен, набиращ все по-явна доминация, на финала се изправяме срещу слона в стаята и питаме пионерът на електронната музика дали се страхува да напише поп песен. „Всичко се превръща в поп след определено време…“, намига той.

* бел. ред – материалът е първоначално публикуван на сайта на Егоист

DJ Peter Kruder открива НОЩ/Пловдив от 00:00 ч на 23 септември в залата на Държавна опера Пловдив на площад Централен. Входът е свободен. В началото на вечерта зад пулта ще застане българският му колега Alexx Petrenko, който през последните две години има редица участия в столичния Yalta Club и се вдъхновява от артисти като Guy Gerber, Robag Wruhme и Lee Burridge.

Партньори на партито са фондация „Отворени изкуства“, Австрийско Посолство София, и Луфтханза.


Казвам се Даниела и съм един от редакторите в блога на НОЩ/Пловдив. Завърших журналистика в СУ „Св. Климент Охридски“ през 2008-ма. Интересите ми са шарени като калейдоскоп и почти толкова преливащи един в друг. Безусловната обич към книгите ми даде добър начален старт за откриването на енциклопедичния дух на изкуствата. Киното и фотографията се погрижиха погледът ми да еволюира в правилната посока - към детайлите. Съприкосновението с музиката, без която нямаше да стана себе си, се превърна в кислорода за всяко вдъхновение. Харесва ми да наблюдавам спонтанните движения на хората и градовете. В свободното си време снимам балкони и разказвам възможните им истории или мелодии в блог, който създадохме с близка моя приятелка. Ако се случи да ме забележите около вас - ще се радвам да ми кажете „Здрасти“.


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg