
Ако е вярно, че отнема от 3 до 5 секунди на човек, за да си създаде първо впечатление по външния вид, можем да отдъхнем с облекчение, че и тази година „НОЩ/Пловдив“ се довери на графичното студио ПУНКТ при създаването на визуалната си идентичност. Красимир Ставрев и Георги Лазаров не за първи път правят магии с идеите, дизайна и посланията на фестивала, а водещ мотив в работата им през 2015-та е да помогнат на гостите лесно да намерят най-интересните за тях събития и да намалят лутането из тъмната НОЩ. В разгара на августовските миграции, успяхме да хванем Красимир, който за наша радост се съгласи да разкаже и други любопитни моменти около раждането на визията за НОЩ11.
През годините вашето студио по един или друг начин винаги е било много близко до случващото се в “Нощ/Пловдив” – това по-скоро пречеше или ви помагаше при изграждането на новата визия за фестивала?
К: Да, с екипа на “Отворени изкуства” сме работили по много интересни проекти, дългосрочни и по-кратички. Стоим зад няколко от визиите на Нощ/Пловдив (издание 3, 8, 9) и сме мотивирани да дадем максимума от себе си и сега, за 11-то издание.
От кои капани при създаването на визуалната идентичност за едно мащабно културно събитие се стремяхте да избягате при работата си по НОЩ11?
К: Годините и натрупаният опит по работата с подобни събития ни показаха, че винаги основният капан са сроковете. Опитваме се да избягаме от този капан, но никога не успяваме да се спасим…
Претърпя ли много еволюции първоначалната ви идея за визията на “НОЩ-та” или още от самото начало имахте ясна представа как искате да изглеждат нещата?
К: Да поемем визията на събитието веднага след юбилейния 10 брой си е голямо предизвикателство. От самото начало знаехме и искахме да предложим нещо, което да подсказва, че събитието отива на следващо, по-зряло ниво. Идентичностите на изминалите 10 събития бяха тотално различни, от крайно експериментални, през доста по-класически варианти, типографски, фотографски, колажни, илюстративни решения – всичките много смели и много различни. Решихме, че вече НОЩ/ПЛОВДИВ е наистина едно достатъчно пораснало събитие, за да се има отчетливо присъствие в по-дългосрочен план. Едно синтезирано решение, взето след внимателно осмисляне на плюсовете и минусите от първата декада. И само логото на събитието не е достатъчно, за да подсказва за тази традиция.
По презумция, асоциациите с думата “НОЩ” водят към тъмнината. Целенасочено ли избрахте тази година да включите повече цветове във визията и крие ли се някаква символика зад тях?
К: Цветовете дойдоха след дългите разговори с екипа на Нощ-та. Идеята е да помогнем на гостите лесно да намерят най-интересните за тях събития, за да намалим лутането в тъмната НОЩ! Да допълним вече, че вечерите са две и е два пъти по-тъмно. Е с цветовете, които избрахме за отделните програми се надяваме, че ще светим в НОЩ-та.
През 2015-та за пръв път “Нощ/Пловдив” ще си има свой авторски шрифт – какво провокира неговото създаване и какви гъвкави възможности предоставя работата с него?
К: Предложението ни за шрифта е другото, освен цветовете, което ще се опитаме да задържим като отличителен белег на НОЩ-та. Нивото на събитието изисква тази по-богата идентичност. Много се надяваме, че шрифтът ще отговори на нуждите и претенцията на събитието. Истината е, че ни предстои още работа, преди шрифтът да се ползва с пълните си възможности.
Идеята на шрифта е меко казано шантава. Той трябва да съчетава по особен начин тъмното и светлото, да си играе с тази тънка и непрекъснато променяща се граница, да провокира, да бъде различен, може и леко абсурден, и винаги четлив! Започнахме от логото, благодарим на Иво от Банда (авторите на логото) за полезните коментари. Също огромни благодарности на Стефан Пеев от издателство “Контекст”, който направи нашите от глифове работещ шрифт, без неговата всеотдайна любов към темата за шрифтовете нямаше да се справим!
Бихте ли споделили накратко какви са наблюденията ви върху визуалната идентичност на фестивалите, които се случват в България. Преобладават ли добрите примери или все още разминаванията между концепция и дизайн са често явление?
К: Нещата се случват все по-добре!
И за финал – какъв език трябва да говори визията на един фестивал, за да бъдат лесно комуникирани неговите послания към публиката?
К: Визията трябва да обича хората, за да я обичат и те! Май така схемата работи най-добре.