За какво говорим! Новостите и предразсъдъците в образванието


Локалният център в Пловдив на Нов български унивеситет отново ще е пункт за разнообразни забавления и размишления в “Нощта”. Първата вечер – 12 септември – студенти от департамент “Архитектура” ще проведат тематичен уъркшоп. Резултатите от него ще бъдат представени на 13 септември. Втората фестивална вечер джазът ще е ядрото на програмата. Студенти от департамент Музика към НБУ към класа на Камелия Тодорова и hristo chukurlievИлиян Парасков ще запалят нощта с bossa nova ритъм, ще охладят eмоциите с cool суинг и ще оцветят небето в синьо с blues класики. През цялото време на фестивала в сградата на бул. “Цар Борис ІІІ Обединител” ще е подредена постерна изложба на студенти по Интериорен дизайн. 

Изявата като елемент от обучителните практики,  новите методи в образованието и “почвата” за развитието им,  стойностите в градската среда – това са част от темите в разговора с Христо Чукурлиев – директор на Центъра по дистанционно и електронно обучение в НБУ.


Какво място има включването в „Нощта на музеите и галериите“  сред форумните участия на университета?

Нов български университет е ситуиран в София и до скоро дейностите, в които участваше се съобразяваха с това. От четири години, с промяната на локациите на трите ни локални центъра във Варна, Видин и Пловдив, се промени и активността ни – “Нощта на музеите и галериите” в Пловдив през септември е 

едно от най-важните събития за културната програма на центъра,

то е нещо като талисман. Ще участваме за трети път.

Този тип артистични и презентационни изяви играят ли роля и на вид практически образователни модули?

Да, особено за студентите от програми по сценични изкуства. Всяка поява пред публика за тях е важен опит и преживяване. Представянето в различна среда и пред разнообразна публика е предизвикателство и изисква умения, които само практиката може да създаде.

NBUSummer05

За артистичните специалности представянето, продукцията пред публика е неотменен елемент от обучението. Прилагат ли се подобни подходи и в други дисциплини?

Макар че е по-трудно, правим опити и в тази посока. Миналата година опитахме формата на литературната дискусия, догодина можем да направим кръгла маса по икономически, политически или въпрос от масовата култура и комуникациите, защо не?!

При въвеждането на нови подходи и  нови системи за обучение, сблъсквате ли се все още с предразсъдъци?

Сблъскваме се, съвсем сигурно. Но си мисля, че това не е регионален или национален феномен. 

Хората са недоверчиви към промяната в началото,

а след това са се възползвали от нея. Някои неща трябва да се променят революционно, за други е по-добре постепенно и внимателно. В крайна сметка всичко, което правим е в името на по-доброто обучение и общо състояние на хората.

Дистанционно и електронно обучение вече се прилага на много места и за артистични специалности. Смятате ли, че се запазва пълноценността на обучението и в тези случаи?

Това е един от любимите ми предразсъдъци – разбира се, че е възможно да се провежда дистанционно. Има неща, които трябва да се случат присъствено и се нуждаят от непосредствен контакт, от усещане за пребиваване в една стая, един въздух – но за тях студентите могат да провеждат с преподавателите си два или три пъти в годината едноседмична присъствена практика, някакъв тип пленер или семинар – всичко останало е въпрос за усърдие, мотивация и позитивно настроение. Ще ви дам пример с доцент Възкресия Вихърова: в театралната зала има монтирана камера, тя записва репетициите и ги предава на отдалечените студенти; част от задачите си те записват сами като видео файлове и предават в платформата за електронно обучение, дискусия през скайп с включени камери и микрофони… 

за какво говорим?!

По света се правят хирургически операции през интернет с камера и микрофон.

Освен в уроците по джаз, има ли място за импровизации в учебната програма?

Повечето програми в университета отделят поне една четвърт от семестриалната натовареност на студентите за самостоятелна работа по поставена задача – тъкмо там студентите могат да изберат за себе си модела – дали да следват класическа структура или да изненадат преподавателя и колегите си с нещо иновативно, нещо различно. НБУ не се бои от различното и цени разнообразието, не само на думи.

Юбилейното издание на „Нощта“ се вписва в една обемна  кампания за засилване наNBU1 вниманието към архитектурните стойности и съживяването на позанемарени градски локации. Имат ли отношение към тази тема  архитектурният уъркшоп и представянето на пространствени дизайнерски решения – част от участието на НБУ?

Уъркшопът е вдъхновен от кампанията! Идеята ни хрумна тъкмо защото Фондация “Отворени изкуства” е активна в тази област и поражда интерес и дискурс за дискусия. Изместването на събития от света на дизайна и архитектурата в Пловдив, 

особеният дух на града

и множеството добри инициативи са притегателни за още прояви в тази посока. Надявам се, че колегите архитекти (студенти) ще ни изненадат ако не с нещо пловдивско, то поне от същия регион.


НОВ БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТ

ЛОКАЛЕН ЦЕНТЪР ПЛОВДИВ НА НБУ

бул. Цар Борис ІІІ Обединител 128

13 септември

Архитектурна композиция – Автори: студенти от департамент Архитектура към НБУ, резултат от уъркшоп проведен на 12 септември 2014

ОСНОВНА ПРОГРАМА:

19:00 – 20:00

Джаз среща – Автори: студенти от департамент Музика към НБУ към класа на Камелия Тодорова и Илиян Парасков, концерт

Пространствени решения – Автори: Студенти от департамент Дизайн към НБУ, изложба



Общност от предимно не твърде обременени от журналистически навици ентусиасти, мотивирани от силната си пристрастеност към Нощните маршрути, оценили възможността за изява, за срещи с интересни хора и изживяването да усетят "Нощта отвътре".


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg