„Нощ”, 2013: част 1 – Музеи и галерии


„Нощ”, 2013 отмина. Беше многообразна, силна и одухотворена (по-скоро бяха, все пак две вечери – 20 и 21 септември). Сега, две седмици по-късно, още по-уверено споделям това впечатление – еуфорията и приятната умора отминаха, спомените са по-стройни, снимките са внимателно разгледани, събитията и участниците – подробно дискутирани. Чухме и прочетохме, множество мнения и впечатления, повечето – изключително положителни, заредени с ентусиазъм и възторг. От мое име, пък и от името на прекрасния екип работещ по блога на „Нощта” тази година, позволете да споделя накратко впечатления от събитията, които успяхме да посетим.

Като за начало нека направим лек обзор на програмата Музеи и галерии. Над двайсет бяха музеите и галериите, които взеха участие в тазгодишната програма на фестивала. Всички те се включиха с проект, изложба или събитие, специално подготвени за „Нощта”, като трябва да отбележим усилията, идеите и ентусиазма им. Както се и очакваше, изключително много публика и тази година, привлякоха Етнографският и Историческият музей. Темите, които зададоха – „Модата Алафранга” и „Интерпретация на историята” – различните работилници, изложби и дейности, привличаха вниманието на публиката до късна доба. Изключително приятно впечатление правеха малките „нощни” посетители, удобно разположили се на възглавници по пода, рисувайки съсредоточено върху копирки, както и техните родители насядали отстрани, търпеливо чакайки децата да приключат заниманията си. Ревюто на тоалети от края на XIX, началото на XX в., в Етнографския музей, привлече също голяма аудитория от желаещи да зърнат модата в облеклото на дамите и господата от началото на миналото столетие, ентусиазмът беше подплатен и от обещанието за финал на дефилето по „ретро” бельо.

Другият голям музей – Музей на авиацията в Крумово – също привлече множество от ентусиасти, които освен интересните експонати, бяха дошли и за да се възползват от възможността за полет с балон. Силният вятър за малко да осуети тези „нощни” планове, но все пак, малко по-късно от обявеното, хората имаха шанса да се качат в коша и да се издигнат над земята.

Обратно в града, култура и изкуство бликаха от всеки ъгъл в центъра на Пловдив, множество улични артисти допринасяха за това впечатление. Обстановката бе изключително еуфорична, а посещението на различните галерии – предизвикателство за ума и в един момент за краката (предупредихме, да си обуете удобните обувки). ГХГ – Пловдив, предизвика силен наплив от посетители с изложбата „Златю Бояджиев и Бараците”, големи опашки се извиваха пред приятно освежената сграда на галерията до малките часове на „Нощта”. Вътре, признаваме, бе малко тясно за всички, но така пък успяхме да дочуем интересни коментари и да видим непринудени реакции – докато няколко достолепни госпожи обсъждаха картините: „Това за мен е изкуство, новите автори не могат да му стъпят на върха на четката”, децата пък явно имаха нужда буквално да се докоснат до платната, което действие, разбира се, бе последвано от бурна реакция от страна на родителите: „Не, не, не, не се пипа, само се гледа отстрани!” , утешително е, че на много други места малките „нощни” посетители можеха да се намесват по-директно в изкуството.

И докато още сме на вълна галерии, да споменем и леко носталгичните въздишки и фрази, които чухме в галерия „Жорж Папазов”, а и в галерия „Ромфея” за изложбите съответно на Калина Атанасова и Васил Стоев, автори различни в своите търсения и теми, но предизвикващи вълнение и сантимент в публика леко тъгуваща по изгубени идеали и красоти.

Напълно противоположно бе настроението в галерия „Сариев”, където новаторската изложба на Даниела Георгиева „Стаи и възли”, предизвика любопитство, въпроси, интересни коментари и интерпретации на съвременните произведения.

Буквално няколко метра по-нататък по ул. Отец Паисий, галерия „Пиронеса и по-точно екипът на Росен Марковски, направиха импровизирано парти на улицата, пред помещението, което трансформираха до неузнаваемост. Рисуването (на моменти и с метла) бе редувано с музикални импровизации, с разговори с посетителите, всичко изключително непринудено и с динамичен артистизъм.

В непосредствена близост, само че от другата страна на Главната, галерия Аспект, привличаше вниманието на публиката с пъстрите картини на Хикмет Четинкая и неговите ученици Шукран Истанбуллу и Чоатай Гьокмен. Самите артисти присъстваха на изложбата – усмихнати, приветливи, успяваха да обърнат внимание на всеки един от гостите на галерията и същевременно да демонстрират специалната си художествена техника.

Обратно в Стария град, в различните сгради на ОИ „Старинен Пловдив”, успяхме да видим и част от творбите на младите български автори участващи в Национални есенни изложби – Пловдив, 2013 с куратор Галина Лардева. И след като „форсирахме избора”, видяхме и интересния проект на Петко Танчев – видеомапинг върху Балабановата къща, публиката ентусиазирано снимаше различните превъплъщения и визии „танцуващи” по фасадата на сградата.

Друга важна локация беше Дружество на пловдивските художници, където се бяха подслонили три от най-очакваните изложби в „Нощта”, тези на Sofia Design и Sofia Architecture Week – „Нова българска типография” с куратор Кирил Златков, „От детските книжки” с куратор Вики Книш и „Архитектура търси култура” изложба на студенти от различни висши училища. По своеобразен начин помещението, носещо дъх на минало и творбите, заредени с нови идеи и тълкования, се преплитаха в стремежа си за диалог и симбиоза. Това не остана незабелязано и от множеството посетители, които откъсвайки поглед от отделните платна, не забравяха да се огледат наоколо, за да обхванат общия контекст. Любопитството и ентусиазмът на пловдивчани към изложбите, изглежда бяха провокирани и от новината, че следващото издание на престижния фестивал за архитектура Sofia Architecture Week ще се проведе именно в града на тепетата.

Прекрасни бяха още: галерия А+”, които спретнаха неописуема „жива картина” от мероприятия; галерия „Филипополис”, където Дамян Янков, въпреки огромното стълпотворение от любопитни „нощни” посетители, успя да запази ръката си стабилна и спокойна и да демонстрира техниката на рисуване с аерограф; галерия Резонанс” с интересната изложба на Сашо Стоицов – „Forms”; ГХГ – Иконна галерия с любопитната изложба „Победата на кръста”…

Трудно бихме могли да обхванем всички дейности и участници в програмата Музеи и галерии на „Нощ” 2013. Тези редове нямат претенцията да бъдат най-точни или изчерпателни, те споделят спомените и впечатленията на един екип млади, талантливи ентусиасти, а именно авторите на блога за 2013 г., които в продължение на почти два месеца трептяха изключително и само на „нощна” честота.

 



© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg