
В тазгодишната „Нощ”, Музеят на авиацията в Крумово /филиал на НВИМ/ ще изненада гостите си с множество интригуващи събития, изпълнени с много адреналин и приятни емоции. Ако сте любители на авиацията и екстремните преживявания, не пропускайте да се издигнете с балон и да разгледате самолети – единствени по рода си в България и света. Срещнахме се с директора на музея – г-жа Рада Банялиева за повече подробности около програмата и различните атракции.
За кой път участвате в „Нощ на музеите и галериите” и с какво Вашият проект ще обогати културния облик в „Нощта”?
Тази година ни е трета поредна и се надявам, че ще бъде най-интересна от всички до сега. Не мога да кажа с какво проектът ще обогати културния облик, но знам, че ще предостави възможност на хората да се забавляват и да възприемат музея по малко по-различен начин. Ще представим нови атракции и развлечения, които също са част от смисъла на съществуването на Музея на авиацията.
Мотото на събитието е „Приключения в небето и под него”, кои бяха инициаторите и как се роди идеята? Какво ще видим в небето и какво под него?
Ние сме музей, който разполага със 70 летателни апарата – самолети и въртолети. Мога смело да заявя, че сме голям музей, що се отнася до експонатите, които притежаваме. За съжаление нямаме летящ самолет, което е наша цел за в бъдеще. Мотото е наше и произтече от атракциите, които представяме специално и само през „Нощта”, като например възможността да се издигнете с балон и да разгледате околността над музея и неговите експонати от височина между 50 и 70 метра.
Споменахте заобиколката от „птичи поглед” с аеростат или по-точно балон, в която посетителите ще могат да участват. Какво ще представлява тя и какъв ще е режимът на пропускане на желаещите?
Първоначално бяхме предвидили балонът да се издига в рамките на 1 час, това обаче е променено – увеличаваме времето на 2 часа, тъй като запитванията в нашия сайт, във фейсбук и в пощата ни са изключително много. Радваме се, че сме привлекли интереса на пловдивчани и на гостите на града, затова в рамките на 2 часа – от 18:00 до 20:00 часа ще продължи събитието, което означава между 10 и 20 издигания, ако времето е благоприятно, разбира се.
Какъв е максималният брой на хората, които могат да пътуват заедно? На каква височина ще се издигнат и има ли нещо, което трябва да знаят, преди да се качат в балона?
В неговата гондола могат да се качат между 5 и 7 човека, в зависимост от теглото на хората. Смятам, че голяма част от нашите посетители биха могли да наблюдават околността на музея и самия музей от тази височина. Моето предупреждение е, ако някой има страх от височини да не експериментира, защото височината ще бъде забележителна. Начинът, по който човек трябва да се държи в балона ще бъде обяснен преди самото качване под формата на инструктаж. Хората, които проявят достатъчно смелост ще получат грамоти за това, че са се издигнали на такава височина. Все пак, човек трябва да бъде възнаграден за риска, който е поел, в добрия смисъл на думата „риск”, разбира се.
В следобедните часове ще наблюдаваме демонстрация на висш пилотаж при радиоуправляеми модели самолети. Кой ще прави тази демонстрация?
Ще се проведе от наши дългогодишни приятели, военнослужещи от 24-та авиобаза – пилотите Веселин и Тихомир Петрови, чието хоби са именно радиоуправляемите модели на самолети. По принцип, в „Нощ на музеите и галериите”, те споделят своите умения – ние и тази година няма да се лишим от тях, защото е любопитно да наблюдаваме как се развиват в тази интересна дейност. А иначе ще представим висш пилотаж и въздушен бой, както и други атракции, които няма да издавам, все пак нека има доза изненада, за да дойдат хората и да ги наблюдават.
Гостите ще имат възможността да гледат филм за музея, какво ще им представи той?
Ние ще пуснем филми на две места, едните ще бъдат чисто исторически, които ще разказват за историята на авиацията и това ще бъде на екрана във вътрешната експозиция на музея. По-различното, което сме подготвили, е така нареченият импровизиран кино салон, който ще направим в пътническия самолет Ан-24. Получихме този самолет без седалки, но се опитахме да възстановим част от тях, да ги претапицираме и да ги поставим на техните места, така че ще предоставим възможност на посетителите да се потопят в атмосферата на самолета. С помощта на мултимедия ще гледат различните филми, които сме подготвили. Някои от тях ще бъдат за историята на музея, други ще представят различни авиошоу изпълнения. Имаме намерение да пуснем и филми за детската аудитория. За сега няма да споделям начина, по който ще ги подберем, нека и това бъде изненада. Само ще добавя, че мислим да обособим един приятен кът, в който децата ще могат още да рисуват и оцветяват специални рисунки на самолети.
Постоянната експозиция ще представи самолет, който е останал единствен по рода си в цял свят. Разкажете ни повече за него?
Ние имаме доста самолети, които са уникални, но предполагам, че имате предвид хидроплана АРАДО 196 – А3, който е единствен в България и може би в света. Самолетът е изключително ценен, той беше в много лошо състояние до 2011 година, когато успяхме чрез фондонабирателна кампания и помощта на Президента на България да съберем необходимите средства и да възстановим самолета. Сега, в целия си блясък, се намира в нашата експозиция. Самолетът е постъпил в България през 1942 г., първоначално е бил в експозицията на Военноморския музей, след това е изваден оттам. В началото на 90-те години е прехвърлен към Музея на авиацията, възстановен е и така вече присъства в нашата експозиция. Действително, това е самолетът, който буди най-много любопитство у посетителите ни. Имаме много гости от чужбина, които идват специално за този самолет, за да го снимат и документират. Той присъства в италиански, германски, английски авиационни сайтове, може да се види навсякъде, което е добра реклама за нас. Не изключвам и останалите самолети, които са в нашата експозиция, машини на съветското производство, както и самолетът на Георги Божинов, който е един от първите конструирани в България. Запазен е в оригинал и е изключително ценен. Притежаваме единствения екземпляр на ЛАЗ 7-М, по конструкция на Цветан Лазаров и много други интересни неща.
За събитието в „Нощта” ще бъде осигурен специален „shutle bus”, който ще транспортира гостите. Какво ще представлява той, откъде ще тръгва и на какъв интервал от време?
Действително, музеят не е в центъра на Пловдив и до него се стига малко по-трудно. Ние сме се опитали да улесним нашите гости по всички възможни начини, дори и с предоставянето на безплатен транспорт от Пловдив до музея и съответно обратно. Автобусът ще има три курса и ще тръгва в 16:00, 17:00 и 18:00 часа от паркинга на хотел „Тримонциум”. Едва ли той ще бъде достатъчен за всички наши гости, по-скоро е за тези, които не могат да организират собствен транспорт или да ползват влаковете, които са на всеки час.
Автор: Нона Кичукова
20 СЕПТЕМВРИ
МУЗЕЙ НА АВИАЦИЯТА – ПЛОВДИВ
филиал на НВИМ
с. Крумово, летище Пловдив
www.airmuseum-bg.com
17:00 – 18:00
„Приключения в небето и под него I“ – демонстрация
Представяне на висш пилотаж на радиоуправляеми модели на самолети от 24 авиобаза – Крумово.
18:00 – 19:00
„Приключения в небето и под него II“
Ще бъде издигнат балон, с който най-смелите посетители ще могат да разгледат експонатите от външната ни експозиция и околността на музея от „птичи поглед” и ще получат грамота за полета си.
.
17:00 – 20:00
„Приключения в небето и под него III“
Посетителите ще могат да видят отворени кабините на самолетите Ан-2, МиГ-21 бис и вертолетът Ми-24. В салона на пътническия самолет Ан-24 ще се представи филм, тематично свързан с профила на музея. За децата ще има предвидили специални подаръци в чест на 22- та годишнина от създаването на Музея на авиацията.
16:00 – 20:00
Постоянна експозиция
Представяне на летящи модели на самолети, съществуващи във външната експозиция на музея – например хидроплан „Арадо-196 А-3“, единственият запазен в света от тази модификация.