Художникът и аерографът


В  тазгодишната „Нощ”, галерия „Филипополис” ще представи 21-годишния художник Дамян Янков, който прави първи стъпки в разпространяването и популяризирането на аерографията в България. По време на събитието авторът ще демонстрира рисуване с аерограф върху  малки плочки, които ще се предлагат за продан на символични цени.


Каква е вътрешната Ви мотивация за участие в „Нощта” и как се получи сътрудничеството между Вас и галерия „Филипополис”?

Мотивацията ми за участие в “Нощта” е хората да разберат какво точно прави картините изработени с аерограф уникални като изпълнение и толкова наподобяващи снимка. Имал съм клиенти, на които съм правил портрети и когато погледнат готовия продукт, направен с аерограф, казват, че рисунка прилича на висококачествено принтирано изображение.  Плюсът при тези картини е, че при изпръскването на боята върху повърхността, тя се разпространява на много малки капки, микроскопични за човешкото око и точно тогава се получават перфектните преливания на боя. Колкото е по-детайлна самата рисунка, толкова повече човекът я възприема като снимка. Що се отнася до сътрудничеството ми с галерия „Филипополис” – един ден влязох и попитах, дали ще мога да направя нещо като демонстрация при тях, защото наистина тази техника въобще не е позната в България и тепърва навлиза. Те се съгласиха.

Как се запалихте по рисуването с аерограф и какво прави тази техника уникална?

Запалих от You Tube, един ден случайно попаднах на клипове с показно за този вид техника и бях много впечатлен. Започнах всеки ден да гледам начини на изпълнение, а също и помощни средства, с които се прави отсичането на линиите и формите. Бях много заинтригуван от изпълнението и си купих бързо първия аерограф, в момента имам общо три. Самата техника може да бъде много различна, зависи от стила на художника. Аз лично съм възпитаник на фотореализма, защото обичам да изпипвам детайлите и да работя прецизно. Самият детайл, направен с аерограф, зависи от гъстотата на боята и от атмосферите на въздуха, който се подава от компресора към аерографа.

По-тежка и продължителна ли е тази техника от други?

Техниката и основно рисуването с аерограф, са доста трудна тема за разяснение. Това, което един художник трябва да направи, за да се занимава с аерография, е да има познания и да може да рисува, от там нататък всичко е гледане на клипчета, четене, практика и изпробване на различни техники на изпълнение.

Пабло Пикасо казва: “Отне ми четири години, да се науча да рисувам като Рафаел, но цял един живот, за да се науча да рисувам като дете.” Вие имате ли идоли, на които подражавате, или разчитате на собствената си фантазия?

Майк Лавал e човекът, на когото се възхищавам страшно много. Той за мен е кралят на аерографията. Рисунките му са основно върху коли и мотори, с каквито се занимавам и аз в момента. Изображенията и мотивите са: биомеханика, огън или разпокъсани пламъци, египетски мотиви, имитация на различни фактури и много др. Все пак човек трябва да разчита и на собствената си фантазия и на деформирането на някои изображения в по-абстрактни такива.

Само на 15 г. получавате първата си награда за сценичен грим. Как се почувствахте тогава и мотивира ли Ви, да продължите да градите кариера в тази сфера?

Наградата, която спечелих ми даде много голяма мотивация, но същата година започнах да се занимавам с аерография и малко по малко се отказах от сценичния грим. Започнах да работя с аерограф, вече пета година рисувам с голям хъс и мога да кажа, че вече съм на доста високо ниво.

Автор: Нона Кичукова

20 СЕПТЕМВРИ

ГАЛЕРИЯ „ФИЛИПОПОЛИС“
ул. „Стоян Чалъков“ 1

www.philippopolis.com/

 

19:00 – 20:00

Изпълнение на девически хор „Евмолпея“ с диригент Рада Славинска

 

20:00 – 01:00

Рисуване с аерограф – демонстрация на Дамян Янков

 

Дамян Янков е на 21 години. Завършва Гимназия за Сценични и екранни изкуства в Пловдив, специалност „Грим, перуки и маски” през 2012 година. През 2008 г., когато е едва на 15 г. получава награда от Министерството на образованието и науката за сценичен грим. От пет години се занимава с аерография, техника, чрез която могат да се направят напълно реалистични триизмерни образи. Картините наподобяват материята, която се рисува – текстури или различни ефекти като вода, грапавини или гладки повърхности. Авторът рисува основно фентази-арт и известни личности. Има  творби посветени на градската среда, сред тях са Бруклинският мост, популярни туристически места във Виена и други архитектурни забележителности от Европа и света. Любимият стил на Дамян си остава биомеханика. На нея е посветил пет големи платна. По време на събитието авторът ще прави демонстрация на рисуване с аерограф върху плочки от МДФ /фини дървесни частици/, които ще предлага на символични цени при интерес от посетителите.


Общност от предимно не твърде обременени от журналистически навици ентусиасти, мотивирани от силната си пристрастеност към Нощните маршрути, оценили възможността за изява, за срещи с интересни хора и изживяването да усетят "Нощта отвътре".


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg