Пиронеса online и One Night Show


Христо Николов

Христо Николов

Галерия „Пиронеса” ще представи младия художник Добрил Янков в програмата на Нощта на музеите и галериите. Арт пространството, открито през 2010 г, вече работи само онлайн. В началото на тази година салонът към галерията затвори врати, а мениджърът Христо Николов реши да мине на вариант „галерия в мрежата”. В самата Нощ 20-те платна от изложбата „Психичната другост” на Добрил Янков ще бъдат подредени на открито пространство, между три красиви пловдивски сгради. Първоначалната идея бе вернисажът да се състои в някое от изоставените тютюневи халета, но мястото не предлагало елементарни удобства за посетителите, изглеждало и опасно.
Концепцията на проекта „Психичната другост” е изследването на лудостта у нормалните хора. Художникът се е опитал да изрази това, което наричаме ненормално поведение. Чрез картините си той показва едно състояние на неговите герои, което всеки човек сам за себе си трябва да определи дали е нормално или ненормално, дали е на границата или тя е прескочена. Пиронът в изложбата на 27-годишния талант е цикълът „Feel The Love”- четири платна с размери 1,50м. на 1,20м. Мнозина определят работите от този цикъл като некомересиални, смели, крещящи, дори брутални. Дали е така, ще разберете на 21 септември.
За новата онлайн Пиронеса, за младите автори и за бизнеса с изкуство си говорим с мениджъра на галерията Христо Николов.


Едно от платната на Добрил Янков
Едно от платната на Добрил Янков

Защо затворихте арт салона на галерия Пиронеса?

Преценихме, че не си заслужава да поддържаме такъв голям салон за толкова малко публика. Арт салонът за нас се оказа изключително губещ бизнес. Ние организирахме всеки месец изложба. При 12 изложби в годината посещението ни беше средно 5-6 човека на ден, като изключим вечерите на откриване на изложба. При откриването на изложбите събирахме по 50-100 човека. Просто за нас се оказа губеща концепция.
Ние обаче не искаме да спираме да се занимаваме с изкуство и приехме варианта, в който ще направим онлайн галерия с онлайн търговия. Това отваря много вратите в Европа, Америка, Русия. В същото време обаче публиката в България още не е дораснала за едно такова ниво – онлайн. Още повече, че и ние самите смятаме, че изкуството ако не го видиш от близо „live”, ако не го докоснеш, не е същото, по-трудно грабва. Аз примерно никога не бих купил картина, която съм видял само онлайн.

Искали сте Пиронеса да отвори врати и на Запад. Случи ли се?

В момента работим. Имаме добра публика от Франция, от ЮАР, от Зимбабве ако щете има. Преговаряме с няколко галерии в Лос Анджелис да работим с тях на партньорски начала.

Не е ли парадокс, че навън българското изкуство се оценява повече?

То е по-скоро до настройка и до това публиката да е дорасла за това нещо. От началото на 2012 г. ние организирахме един конкурс за млади автори, в който избрахме 10 български художници и работим само с тях. Най-общо казано – менажираме тяхното изкуство. Между тях има художници, които на Запад стоят много добре на арт пазара и ценово, и като ниво на работа. Галериите ги уважават, канят ги за участия. Докато в България сме организирали техни изложби и минават при много нисък интерес . Още повече Пловдив се води столица на изкуството, на изобразителното изкуство в България, но ние сме много еснафски град. Хората тук са много консервативни. В града има 50 човека които купуват изкуство и притежават собствени частни колекции , но те купуват 10 имена. Ако не им покажеш художник, който е от поколението на Димитър Киров, Енчо Пиронков, Йоан Левиев и още 5-6 имена от това поколение, забравям сигурно много от тях, те не проявяват интерес.

Значи те търсят име?

Всички художници, които изброявам са изключително стойностни и е много трудно нещо тяхно да не те спечели. При една изложба на Енчо Пиронков, Димитър Киров или Слона, трябва да си сляп за да не харесаш нещо. В същото време има много млади художници, които рисуват страхотни неща и публиката не им обръща внимание, само защото не са доказани имена. Тази публика не си прави труда да отбележи примерно, че един млад художник като Искрен Семков, на който ние сме правили изложба в Пловдив, е малко познат тук, а това момче в Швейцария и Австрия прави през два месеца изложби, на които се откупуват всичките му работи още във вечерта на откриването. Публиката тук не познава художник като Атанас Мацурев, който след 6 месеца участва в Париж на изложба на 6-те най-добри живи акварелисти. Той е на 37 години и е невероятен художник. Преди два месеца списание „Акварел”, което е най-голямото списание в Европа за изобразително изкуство и в частност за акварел, има посветени четири страници на него с невероятен текст, страхотна критика и снимани 4-5 негови работи. А тук публиката не го познава и не знае кой е той. Ние продаваме негови работи в Зимбабве и в ЮАР, а в България не можем. При това работите му далеч не са скъпи- 500-1000 евро.

А работите на Добрил Янков ще се продават ли, тъй като мнозина ги определят като некомерсиални?

Добрил е много кадърен млад художник, с много различно и интересно мислене. Хората, които дойдат да видят изложбата в рамките на Нощта ще се убедят в това. Аз съм много щастлив, че неговите работи ще ги покажем в открито пространство, където има въздух. Защото ако ги затворим в една галерия, те може да действат подтискащо на някой. Просто нещата са много смели, много различни от всичко, което е показано. Ние не искаме творбите му да се продават заради отчитането на самата продажба. Защото да продадеш една картина е най-лесното нещо. Трудно е първо да спечелиш човека, който я купува като клиент на галерията, второ като фен на автора. За мен е много по-важно човекът, на който ще продам днес картина, от утре да стане колекционер на конкретния автор, а не просто да купува от моята галерия. Концепцията на нашата галерия е такава, че ние трябва да печелим фенове за авторите, с които работим.

Кое място сте си избрали за изложба в Нощта на музеите и галериите 2012?

Мястото което сме избрали е едно отворено пространство, което се намира на ул. „Пролет”, пресечка на „Хр.Г.Данов”, близо до Джумаята. След време там ще бъде открит нов ресторант с много красива градина. Мястото е едно пространство, което се състои от фасадите на три сгради – една много стара къща с каменна фасада, стар трафопост и сградата, в която ще се помещава ресторанта. Мястото е много красиво, много подходящо. Първоначално мислехме да бъде някой от старите тютюневи складови. Понеже работите, които ще покажем, биха стояли много добре в старо изоставено помещение, с падаща мазилка, с тухли и т.н. Тази атмосфера, която създава една такава сграда много пасва на рисунъка на Добрил. Но след като огледахме всички помещения, установихме че не са безопасни. Затова се спряхме на отвореното пространство.
Такава е и част от концепцията на онлайн галерията- периодично да организира изложби на различни места, които да бъдат „One Night Show”. Целта е освен онлайн платформата да даваме възможност на публиката да се докосва и да вижда на живо това, което нашите художници правят. Идеята е да правим това на различни места подходящи за изложба, но не галерии.

Защо не?

Защото всички сериозни галерии с подходящо пространство, имат дългосрочна програма, която е направена поне за година напред. Още повече, че в България нещата са толкова консервативни, че никоя галерия няма да ни  пусне в нейния салон да продуцираме  и организираме изложбата. Затова сме решили да търсим алтернативни пространства като това, на което ще направим тази изложба. Ако се получат нещата, има опция за в бъдеще да правим други изложби периодично. В други градове ще търсим големи зали, индустриални халета интересни алтернативни пространства за организиране на изложбите.

Ти рисувал ли си някога нещо?

Да. Зайчета с тебешир

Автор: Ивелина Василева


Галерия „Пиронеса“
ул. „Пролет“ 3

www.shop.pironessa.com

Pironessa Gallery
3 Prolet St.

www.shop.pironessa.com

19:00 – 01:00
„Психичната другост“ – Автор: Добрил Янков (България). Посветен  на изследване и портретуване на „психичната другост“ Добрил Янков търси и запечатва в платната си проявите на лудост у нормалните хора и поема риска да изживее тази лудост чрез творбите си с ясното съзнание, че може да не бъде разбран от много хора. „Психичната другост“ не е с характерна концепция за родната арт сцена, което я прави важна за обогатяването на естетиката и визуалната култура на българите. Авторът е роден през 1984 година и учи рисуване в университета в гр. Велико Търново. Вече е представял свои изложби в България  и е носител е на награди за творчеството си.

„The mental alterity“ – Dobril Yankov (Bulgaria). Dobril Yankov is dedicated to research and portrayal of the „mental alterity“. The signs of madness in normal people are imprinted on his canvases. The artist takes the risk to live this madness through his work with the clear conscious that he might not be understood by many people. The „mental alterity“ concept is not typical for the home art scene which makes it important for the enrichment of the aesthetic and visual culture of Bulgarians. Dobril Yankov was born in 1984. He studied painting at the University of Veliko Tarnovo, had solo exhibitions in Bulgaria and has won awards for his work.

23:00 – 01:00
Само в Нощта, Коктейл

Only during the night, Cocktail

http://night.bg/bg/program/museums-and-galleries/18/


Общност от предимно не твърде обременени от журналистически навици ентусиасти, мотивирани от силната си пристрастеност към Нощните маршрути, оценили възможността за изява, за срещи с интересни хора и изживяването да усетят "Нощта отвътре".


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg