В рамките на Нощта на музеите и галериите в Пловдив на 17 септември 2011, Фондацията Отворени Изкуства реализира платформата си Международни проекти, за чийто куратор в тазгодишното издание е поканена Яра Бубнова. Тя представя два специално подготвени проекта.
Единият от тях е инсталацията Фар на Вадим Фишкин, която ще се реализира по протежението на ул. “Отец Паисий” в Пловдив и ще включва уличното й осветление като основен елемент. Паралелно с представянето в Нощта, работата ще бъде реализирана на един от централните площади в Москва.
В инсталацията “Фар” (1996 – 2011) сърцебиенето на автора се предава в реално врeме към осветителни уреди и така, може да се каже, че се превръща в светлина. Използвайки супермодерно средство за комуникация – смартфон, художникът реализира една от най-романтичните метафори за взаимоотнощенията на твореца с публиката. “Художникът твори и живее чрез сърцето си“ – оказва се, че тази отдавна клиширана формулировка може да е вярна. Арт-енергията преминава разстояния и може да стигне до цялото човечество, където и да се намира художникът; тя може да се превърне във видими лъчи, да става източник на светлина.
За първи път тази инсталация, обвързала в едно изкуство, наука и техника е представена на първото издание на международното биенале Манифеста в Ротердам през 1996 г., същата година в ритъма на сърцето на Фишкин премигва и ажурният купол на Сецесиона във Виена.
В наситената биография на Вадим Фишкин, освен повече от 20 индивидуални и стотици групови изложби по света, има една уникална подробност. Той участва два пъти във Венецианското биенале като национален представител, през 1995 – заедно с двама колеги нa родната си Русия; и през 2005 като соло – на Словения, където той живее от 20 години.
—
Яра Бубнова е куратор и художествен критик от София, родена в Москва, Русия, където се дипломира в Катедрата по история и теория на изкуството на Московския държавен университет. Живее в София и работи в Националната галерия за чуждестранно изкуство като хранител на Отдела за източно-европейско изкусктво.
Между 2003 и 2006 г. е ръководител на мултидисциплинарния проект Визуален семинар, посветен на урбанизма на нео-капиталистическо общество.
Яра Бубнова ръководи програмата на Галерия ИСИ – София от нейното откриване през 2009 г. В пространството на галерията се представят групови и индивидуални изложби, лекционни програми и презентации, в това число на Наградата за млади български художници БАЗА и Награда за критиката “„Избрана литература за пишещите за изкуство”.
Сред другите й по-важни самостоятелни и съвместни кураторски изяви са “След полета», Галерия ИСИ-София; “Неуловимият предмет на изкуството”, Галерия Дана Чаркази, Виена (2011); “Фото аз, фото ти”, Калверт 22, Лондон; “Отвъд кредита”, Истанбул, Турция (2010); “От идеология към икономика”, Музей на съвременна история на Русия, Москва; “Обща история и нейни частни случки”, Музея до поискване (Museum auf Abruf), Виена; ”Техники”, Галерия ИСИ-София; “Преливащи граници”, Три постал, Лил, Франция (всички – 2009); “Eвразия. Географската разтворимост на изкуството”, Музей за съвременно изкуство Роверето/Трентo, Италия (2008); “Откога не сме се виждали. Близки отношения с Музея до поискване”, изложба за откриването на Музея до поискване (Museum auf Abruf), Виена (2007); “История в сегашно време” в рамките на “Бележки под линия: геополитики; пазари; амнезия” – 2-то Московско биенале на съвременното изкуство (2007); “Веселие”, музей Казино Люксембург, Люксембург; “Диалектика на надеждата. 1-то Московско биенале на съвременното изкуство” (и двете през 2005); Manifesta 4 във Франкфурт на Майн, Германия; “Говори с човека на улицата”, в рамките на “Реконструкция” – 4 Международно биенале, Цетинье, Черна гора; “Двойна връзка”, София (и трите през 2002); “място/интерес”, НГЧИ, София (1999); “Ars ex Natio. Произведено в България” – годишна изложба на Центъра за изкуства Сорос (1997); “В търсене на отражението си” (1994) – и двете в Пловдив, Старият град.
Яра Бубнова курира и организира националните участия на България в 48 Венецианско биенале (1999); в 3 Цетинско биенале, Черна гора (1997); 4 Биенале в Санкт-Петербург, Русия (1996); 22 Биенале в Сан Пауло, Бразилия (1994).
Яра Бубнова е Председател на българската секция на AICA (Международна асоциация на художествените критици); член на борда на Международната фондация Манифеста (International Foundation Manifesta); член на CIMAM (Международен комитет на ICOM за музеи и колекции на съвременното изкуство) и на IKT (Международна асоциация на кураторите на съвременно изкуство); член на Академичния и Художествен съвет на MOCA-China (Музей за съвременно изкуство-Китай), Хонконг.
Яра Бубнова е Управителен директор-основател на Института за съвременно изкуство – София (1995 г.).
Програмиране: Миха Гърчар, изследовател в Технологии на знанието; freekoders.org. Продукция: Асоциация DUM, Любляна. С подкрепа на Министерство на културата на Република Словения. Специалнa благодарност: POLAR.
Платформата “Международни проекти” в рамките на “Нощ на музеите и галериите – Пловдив“ се реализира с подкрепата Фондация Америка за България.
Проектът “Фар на Вадим Фишкин“ в Пловдив се реализира с подкрепата на EVN Пловдив.
—
НОЩ НА МУЗЕИТЕ И ГАЛЕРИИТЕ – ПЛОВДИВ 2011
17.09.2011
УЛИЦА „ОТЕЦ ПАИСИЙ“
(по цялото продължение)
Представя Фондация „Отворени изкуства“
21:00 – 01:00
Проект „Фар“ – светлинна инсталация на Вадим Фишкин. Куратор: Яра Бубнова
В инсталацията „Фар“ сърцебиенето на худoжника Вадим Фишкин се предава в реално врeме към осветителни уреди и така, може да се каже, че се превръща в светлина. Използвайки супермодерно средство за комуникация – смартфон, художникът реализира една от най-романтичните метафори за взаимоотношенията на твореца с публиката. Арт енергията преминава разстояния и може да стигне до цялото човечество, където и да се намира художникът; тя може да се превърне във видими лъчи, да става източник на светлина. За първи път тази инсталация, обвързала в едно изкуство, наука и техника, е представена на първото издание на Манифеста в Ротердам през 1996 г.; същата година сърцето на Фишкин премигва и през ажурния купол на Сецесиона във Виена. В наситената биография на Вадим Фишкин, освен повече от 20 индивидуални и стотици групови изложби по света, има една уникална подробност – той участва два пъти във Венецианското биенале като национален представител: през 1995, заедно с двама колеги – на родната си Русия; и през 2005, самостоятелно – на Словения, където живее от 20 години.
Платформата “Международни проекти” в рамките на “Нощ на музеите и галериите – Пловдив“се реализира с подкрепата Фондация Америка за България.
В Пловдив инсталацията „Фар” се реализира с подкрепата EVN Пловдив.