Деси Шишманова: „Всичко, до което човек се докосва в живота си, трябва да носи неговия авторски знак”


Десислава Шишманова е директор на БНТ-Пловдив от 2000 година. Тя е дългогодишен журналист и автор на филмите “Българи сме”, “Спасение”, “Непокорените”, “За театъра”. От 2005 година насам БНТ- Пловдив е традиционен партньор и участник в Нощта, като през 2010 изпъкна с проекта си „Голямото писане”. В седмото издание на Нощ на музеите и галериите – Пловдив медията ще представи филм, посветен на 40-годишнината от основаването си.

Тази година БНТ – Пловдив празнува 40 години от създаването си. Какво според Вас е нужно на една медия, за да се утвърди във времето?

Всичко, което остава във времето и е с положителен знак, е свързано с таланта на определени хора. Медията не прави изключение – нужни са й талантливи хора, със силно персонално излъчване и професионализъм. За своите 40 години БНТ- Пловдив е имала привилегията да свърже името си с талантливи и емблематични за телевизионната журналистика в България  личности: Живко Желев, Нери Терзиева, Николай Галов, Пепа Славчева, Евгени Тодоров, Наско Начев … Със сигурност могат да се добавят още имена, от други поколения, но тези обаче са  ярките доказателства за това, че само истинският талант  прехвърля границите  на времето и пространствата.

Директор сте на БНТ – Пловдив вече 11 години. Как успявате да останете в крак с времето и да се развивате успоредно с всички новости?

Не знам в какво успявам и как точно се развивам, но бих се разделила с работата си , ако дойде ден, в който престана да чувствам така нареченото  свещено любопитство  към нея. Дотогава съм взела назаем една  весела формула, завещана ни от  Айнщайн :  ако  „А”  е успехът в живота, то А = х+у+z. Работата е „х”,  играта е „y”, а „ z”  /според Айнщайн/- умението да си затваряш устата. Последното бих  редактирала за себе си – повече да чуваш, отколкото да говориш.

Как се зароди любовта Ви към киното? Снимате ли все още авторски филми?

В последните  няколко години за жалост не съм снимала нищо по-голямо от  репортаж. Няколко интересни теми „отлежават” и чакат да се концентрирам върху тях, дай
Боже да успея. Но мисля, че всичко, до което човек се докосва в живота си , трябва да носи неговия авторски знак.

В едно свое интервю казвате, че журналистиката е обсебваща професия. Защо смятате така?

Защото  води до зависимости, сродни с наркотичните : трови те, а се пристрастяваш към нея. Обсебва цялото ти време, приятелите и обществото те възприемат като човека, който, дори в компания, винаги трябва да е информиран за всичко, да е в състояние да отговори на очакванията за проправяне път на истината и справедливостта и в крайна сметка е понесъл цялата мирова вина за волни и неволни чужди грешки…но това май важи за всяка професия, ако си имал късмета да попаднеш на мястото си. Нали сте забелязали- когато в компанията ви има лекар – от него се очаква непринудена консултация по медицински въпроси на присъстващите, без значение, че поводът за среща е друг. Така е с професиите- нашите лични избори ни преследват  постоянно.

През 2010 година БНТ имаше много силно участие в Нощта с проекта си „Голямото писане” в градинката на Джумаята. След няколко месеца в рамките на феставала  „Улица Отец Паисий 2011” поместихте инициативата си „Да отворим кръчма Пловдив” на същото място. Мислите ли, че тези събития спомогнаха за изграждането на нов образ на това градско пространство и на проекта, който в момента Атанас Хранов реализира там?

Мога само скромно да благодаря за въпроса. Много ще бъда щастлива, ако нашите  акции  са сложили едни от първите видими знаци в представата на пловдивчани за това особено привлекателно място в градското пространство на Пловдив. Това, което Наско Хранов прави в момента там, също е пряко свързано с една от нашите  романтични мечти – Пловдив да има своята алея на литературната слава. Мечтаехме за нея още, когато градът трябваше да посрещне Пътуващата библиотека на кампанията на БНТ  „Голямото четене”. Защото си струва да бъде  осмислен и популяризиран фактът, че точно тук, в Пловдив, са написани някои от най-важните български книги.  Проектът „Седмият хълм”  на Наско Хранов е  талантлив  и красив жест, с  който днешните хора на Пловдив се опитват да поправят отчасти нелепата  грешка на предшествениците си, заличили седмия хълм на града. И доказателство за това,че  когато една идея е истински добра – всички й проправят път. Прекрасно е, че точно Наско Хранов стои зад нея – с целия си талант, одухотвореност и принадлежност към красивото.

Каква е мотивацията Ви за партньорство с Нощта?

С  удоволствие партнираме с „Нощта” от няколко години. Харесва ни да оставаме „будни” за Пловдив. Да се  впишем в Нощта за нас означава да утвърждаваме  имиджа си на институция, която е жива част от културното пространство на Пловдив. Медия, която излиза извън рамките на обичайната зона на информираност, партнира си с хората, за които създаването на това и други подобни събития е пътят, който прави Пловдив малко по-висок.

Автор: Рафлин Саркисян


НОЩ НА МУЗЕИТЕ И ГАЛЕРИИТЕ – ПЛОВДИВ, 2011

17.09.2011

ТЕЛЕВИЗИОНЕН ЦЕНТЪР – ПЛОВДИВ
ул. „Найден Геров“ № 8

17:00 – 23:00
„Нощ на отворените врати“

19:00 – 01:00
„40 години БНТ – Пловдив“ – прожекция

РТВЦ – Пловдив е първата българска извънстолична телевизия и втората по възраст след Радио Пловдив електронна медия с непрекъснат живот в местния ефир. Телевизията  съществува от 1971 г. Тя е най-старото поделение на БНТ. Самостоятелната регионална програма се излъчва от 1993. В Нощ на музеите и галериите – Пловдив, 2011 РТВЦ – Пловдив участва традиционно с инициативите „Нощ на отворени врати“ и публична прожекция на избрани актуални предавания от собствената програма на телевизията.

……………………………………………………

Bulgarian National TelevisionPlovdiv
8 Naiden Gerov St.

17:00 – 23:00
Open Doors Night

19:00 – 00:00
Public Screening of Selected Programs

Founded in 1971, the Plovdiv Studio of the Bulgarian National Television is the first TV station outside the Bulgarian capital and the second oldest electronic medium in Plovdiv (after Radio Plovdiv). It broadcasts its own regional program since 1993.



Общност от предимно не твърде обременени от журналистически навици ентусиасти, мотивирани от силната си пристрастеност към Нощните маршрути, оценили възможността за изява, за срещи с интересни хора и изживяването да усетят "Нощта отвътре".


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg