За втора поредна година визуалната концепция на Нощта е поверена на “Постстудио”. За разлика от миналата, когато акцентът беше върху предметите, пречупени през призмата на нощна светлина, тази година дизайнерите наблягат на вече създадени образи от улични табели и графити. За тазгодишната визия на Нощта, студиото е разработило шрифт, наречен “Буквите на Пловдив”.
Разкажете ни за процеса на създаване на визуалната идентичност на Нощта. При Постстудио той винаги е изследователска дейност извън работното място, не се случва пред компютъра.
За нас беше важно да тематизираме място на случване на събитието – да изследваме характера на град Пловдив. Идеята ни е да използваме самата визуална комуникация на града – намерени, фотографирани и дигитализирани букви от реални табели и надписи, които са неделима част от културното и историческото наследство на един град и го характеризират. Искаме в процеса на докумениране, да създадем визуалната идентичност на Нощта. Един вид отражение на това, което е вече създадено от гражданите на Пловдив, но интегрирано в нов контекст.
Използваните букви са продукт на различни епохи и творци и комбинацията между тях представя Пловдив като един многопластов град, домакин на събитие, което има за цел да представи множество разнообразни проекти в различните сфери на културата и изкуството. Ще се радваме, ако хората познаят някои букви, свържат ги с улица, място или спомен.
Работите с Нощта за втора поредна година. Какво променихте и какво следвате от миналата година?
Миналата година концепцията ни беше деформирането на обектите през нощните светлини. Ние разбира се доста изопачихме това, за да създадем запомняща се визия. Това, което запазихме, е типографският подход на кампанията. Отново работим само с букви, но този път кампанията е доста по-локална. Миналата година,ние, от Постстудио, заедно с Георги Димитров, организирахме и проведохме в рамките на Нощта дискусия за значението и бъдещето на старите соц реклами. Георги беше документирал голям брой табели от Пловдив, които по-късно ни послужиха за вдъхновение и основа на тазгодишната визия.
Какво е отношението ви към технологичните нововъведения тази година – мобилно приложение, QR- кодове?
Подхожда на комплексността и темите в самото събитие. Комуникацията се случва освен чрез класическите медии – плакат, карта, флаери, така и със съвременни технологии. Определено ще улесни достъпа до програмата и съдаржанието.
Трудно ли е да бъдеш дизайнер на културно събитие като Нощта с такава широка аудитория?
Трудноста е най-вече от огромното покритие на събитието и хилядите медии, с които то се комуникира. Тази комплексност на съдържателно ниво е предизвикателство за устойчивостта на визуалния език. От гледна точка на масовата публика, ние търсим баланса между достъпност и атрактивност. Целта ни е да създадем облик, който изгражда уникалност и емоция към събитието, но също така желаем да обърнем особено внимание на взискателните посетители – професионалистите.
Наскоро вашият дизайн за няколко проекта на Фондация ”Отворени Изкуства” беше публикуван в специално фолио на швейцарското списание IDPURE. Разкажете ни за изданието и за проектите.
Много се зарадвахме, когато от списанието ни предложиха да публикуват наше портфолио на своите страници. Това беше голямо признание за нас. Никога не сме си представяли, че нашата работа би била интерена за швейцарците, които са всеизвестни със своя изтънчен вкус към графичния дизайн. Предполагаме, че донякъде причината да ни изберат е и фактът, че работим с много културни проекти, които ни дават възможност да експериментираме. Голяма част от нашето портфолио е свързано с фондация “Отворени Изкуства”. Но Нощта на музеите и галериите засега е най-мащабният проект, който сме правили заедно.
Автор: Рафлин Саркисян