От създаването на „Нощта на музеите и галериите” Радио Пловдив е неин медиен партньор. Срещаме се с Чавдар Каришев, който е директор на БНР Пловдив, за да сподели с нас как институцията ще посрещне „Нощта”.
Радио Пловдив e същевременно медиен партньор на Нощта и участник в програмата на събитието със своя културен център. Какво място има радиото като медия в културното информиране и изграждане на публиката?
Радио Пловдив е една от малкото, да не кажа, наред с националните програми разбира се, единствената обществена медия в Пловдив. Това, че ние сме предпазени от комерсиализацията на програмата, ни дава много голяма свобода по отношение на културната политика на нашата програма – нямаме задължението да се приспособяваме към вкуса на масовата публика, напротив – ние сме насочени към поддържане и разширавяне на ценностната система на българския гражданин. Това ни дава възможността като обществена медия да сме в челните редици на подобни обществени прояви като Нощ на музеите и галериите.
За фестивала „Улица Отец Паисий” направихте живо студио – това беше една от атракциите на фестивала. Как по подобен начин се включвате и в други инициативи в Пловдив?
Ние се стремим да бъдем не само оригинални и атрактивни, но и да популяризираме сред обществото обществените медии, за които се говори в България вече 10-15 години. Една медия, за да бъде обществена, не е задължително да бъде държавна или частна, а да служи на обществото! Всъщност, всички медии го правят по един или друг начин, но всеки разбира тази служба по различен начин и разбира се всеки си изчислява собствената печалба, докато ние в това отношение сме независими. А що се отнася до фестивала на ул. „Отец Паисий” – това беше нещо уникално и доста интересно, защото нямаше нищо скрито-покрито. Хората можеха да видят как се провежда едно предаване. Даже има студиа, които са изградени на този принцип по света.
Самият Вие слушате ли радио? Кои са другите радиа – световни и български, които следите?
Оу, много слушам! Аз съм радио-маниак! Радио слушам откакто се помня. Слушам навсякъде: в колата, вкъщи, но в последно време се улавям, че сутринта посягам повече към телевизора отколкото към радиото. В последните години телевизиите правят страхотна конкуренция на радиото, но това се отнася само за хората, които са вкъщи. Радиото има невероятното предимство пред телевизията, че не се изисква да го гледаш, тоест можеш да вършиш нещо друго и да слушаш радио. А относно кои станции обичам да следя – слушам Радио Пловдив професионално, за да знам какво се случва. Също така имам и свои лични предпочитания – обичам да слушам рок по „Радио 1 Рок”, както и по „Стар ФМ”.
Ще разкриете ли за четателите на блога на Нощта някои неща от вашата кухня – колко човека работят за радиото, колко локални програми, ориентирани към Пловдив имате, каква е вашата аудитория? Запознайте ни с някоя любопитна подробност, която стои зад гласовете на Радио Пловдив.
Това са фирмени тайни! Не, няма проблем, шегувам се разбира се! В Радио Пловдив работят около 60 души – шофьори, чистачки, чиновници, журналисти, технически лица. За да стане една минута радио предаване се искат поне двама души, а това е минимумът. Да не говорим, че понякога са ни необходими 5-6 души, а нашата регионална програма е част от Българското Национално Радио, което има вече шест регионални програми, между които е Радио Пловдив. Разбира се вече от 15 години насам поддържаме втора медия – това е нашият сайт, по който Радио Пловдив се излъчва за всяка точка на планетата. На него се публикуват новините и интервютата т.е това вече е съвсем друг вид медия.
Къде ще бъдете в Нощта на 17-ти септември, имате ли маршрут?
Ами аз съм редовен участник и турист по време на Нощта. Обичам да посещавам изложби и да се черпя с червено вино хубаво с приятели, но общо взето предварително никога не си правя маршрут, защото това убива чара. Това е една импровизация и е най-приятно когато с жена ми излезем към 11 часа вечерта и нямаме предварителен план – отиваме там, където ни е интересно!
Автор: Божидар Атанасов
Фотограф: Теодора Къртева