Георги Димитров възражда старите рекламни табели


Георги Димитров  е  стоматолог по образование и професия. Като човек с обществено мислене обаче, той има своята инициатива: да обърне внимание на старите рекламни табели в Нощта на музеите и галериите.


От къде дойде идеята за участие в Нощта? Принципно вие не сте артист, или по-скоро не през по-голямата част от времето.

Участието се реализира благодарение на Отворената покана на Фондация Отворени Изкуства за участие в Нощта 2010. Тласъкът е решението на Община София да свали всички табели, които са слагани по фасадите на сградите преди 1990. И тогава тръгнах на лов да заснема пловдивските табели, преди да ги е сполетяла същата съдба. Нощта на музеите и галериите беше повод всичко това да се обедини в едно. И да запаля за Нощта на музеите и галериите – Пловдив 2010 част от старите табели.

По-скоро за кои табели става дума?

Това са: Камъшит Силистра, Тото Пункт на улица Отец Паисий, сладкарница Ален Мак. Колкото до табелите Булгарплод и ДетМаг, това са надписите правени по най-стара технология, а и състоянието им е доста лошо.

Този проект е част от твое по-широко творческо направление?

Не. По професия съм стоматолог. За мен, това е една обществена позиция. Уличната реклама влияе върху облика на улицата, тя носи част от нейния дух. Те и носят въздействието на визуалния облик на времето им. Това са марки, табели, парченца история, които с годините се превръщат в едни експонати на открито. На българското. Това, което ме грабва в табелите и ме кара да се спра да ги погледам е фактът, че те носят индивидуалност. Те са рожби на български дизайнери и родна мисъл.

А изучили ли сте технически, исторически процеса на създаване на тези табели?

Много трудно се намери информация. Ровичках се в Държавен Архив, споменавам името на Стефан Кънчев – автор на логата на много от фирмите преди 1990. Интересното е, че много от фирмите продължават да използват тези лога, за да продават своите продукти. Ален Мак – парфюмерия и козметика, Тото-то, Петрол. Носталгията е другото, което ме привлича в табелите, бях отгледан с бебешкото пюре на Булгарплод. Желая да обърна внимание на това, че табелите са творени с въображение, как имат една спокойна и ясна композиция, използвани са оригинални художествени български идеи.

А днес произвеждат ли се същият вид табели?

Срещнахме се с майстори на рекламни табели, днес няма познанията да се изработи подобна табела. Днес, всичко е заменено с фасадните плоски табели и билбордовете. Може би новото допада повече на някои хора, но би било чудесно да съхраняваме традициите си. Днешните табели във общественото пространство ми се струват пошли и копирани. Това, което е най- важното за мен при старите табели е, че са правени с душа и са истински български продукт. Народ, които не познава миналото си, е обречен да повтори грешките си!

Интервю от: Дончо Христев


ПРОГРАМА, 25 септември

АЛЕН МАК – КАФЕ
ул.Княз Александър I 27
Представя Георги Димитров (Пловдив)

19:00 – 01:00 “Булгарплод – соц рекламата”: анатомия, идеология и психология на рекламата – светване на рекламни надписи от социализма на няколко локации: ул.Княз Александър I 27 (кафе Ален Мак), ул.Отец Паисий 29 (тото пункт), ул. Христо Г. Данов 14 (Куклен театър)

19:00 – 20:00 Представяне на блог и Карта на соц табелите в Пловдив

20:00 – 21:00 Разговор с инициатора на проекта, дизайнери на рекламни надписи и работници в областта на рекламата преди 1989 година

21:00 – Осветяване на табели и разходка по локациите от Карта на соц табелите в Пловдив


Общност от предимно не твърде обременени от журналистически навици ентусиасти, мотивирани от силната си пристрастеност към Нощните маршрути, оценили възможността за изява, за срещи с интересни хора и изживяването да усетят "Нощта отвътре".


© 2019 Open Arts Foundation, НОЩ/Пловдив - www.night.bg